Światowe Dni Młodzieży 2016 – nie przegapić szansy
13-14 stycznia 2016 r. Rada Polskiej Organizacji Turystycznej obradowała na Jasnej Górze. Tematem była promocja Polski w kraju i za granicą w kontekście Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, 26-31 lipca 2016 r. W sesji uczestniczyła Dorota Dulińska, wiceminister Sportu i Turystyki oraz o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry. Podsumowaniem obrad było spotkanie z mediami 14 stycznia, również na Jasnej Górze.
Światowe Dni Młodzieży, to wydarzenie zarówno dla ducha jak i... dla biznesu. Doświadczenia miast-organizatorów poprzednich edycji pokazują, że wydatki uczestników mogą skompensować poniesione koszty a wracający w kolejnych latach turyści będą zwiększać przychody z turystyki. Wpływ Światowych Dni Młodzieży na gospodarkę Madrytu wyniósł 231,5 mln euro a całego kraju 354,3 mln euro.
W 2011 roku do Madrytu przyjechało 2 miliony pielgrzymów a dwa lata później do Brazylii ponad 3 miliony. Najwięcej – jak dotychczas – 5 mln pielgrzymów przybyło w 1995 roku do Manili. Z danych Komitetu Organizacyjnego ŚDM Kraków 2016, wynika, że do stycznia br. zarejestrowało się ponad 500 tysięcy osób a w ciągu niespełna trzech miesięcy, od października, przybyło 70 tysięcy nowych. Organizatorzy spodziewają się, że do Krakowa może przyjechać nawet ponad 2,5 mln osób, w tym także dziennikarzy z całego świata.
W Madrycie akredytowało się prawie 5 tysięcy tytułów mediowych. 434 agencje prasowe, 708 gazet codziennych, 304 magazyny, 366 wydawnictwa online, 2.177 kanałów tv, 697 stacji radiowych i 72 innych. Uzyskany zasięg wyniósł 600 milionów osób. W Brazylii liczba akredytowanych dziennikarzy wyniosła 6.400, oficjalną stronę ŚDM odwiedziło 200 tysięcy osób a milion osób obserwowało wydarzenie przez Facebook. Jest to, więc szansa na pokazanie światu Polski, jej potencjału turystycznego, w tym turystyki pielgrzymkowej.
W obliczu takiej sposobności, zdaniem Jana Korsaka, przewodniczącego Rady Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), wszystkie instytucje powinny włączyć się do pokazania Polski z jak najlepszej strony. Dla wielu pielgrzymów będzie to pierwsza wizyta w naszym kraju. (Hiszpanię, po raz pierwszy odwiedziło 72% pielgrzymów, którzy przyjechali na Światowe Dni Młodzieży do Madrytu). – Jednak, żeby zdyskontować efekty Światowych Dni Młodzieży nieodzowna jest współpraca i zaangażowanie finansowe wskazanych instytucji administracji rządowej i samorządowej oraz przedsiębiorców turystycznych – mówi Jan Korsak.
Na posiedzeniu Rada POT ustaliła, że priorytetem dla wszystkich instytucji na ten rok powinno być wykorzystanie kontekstu promocyjnego Światowych Dni Młodzieży a także kreowanie produktów turystycznych w oparciu o potencjał turystyki pielgrzymkowej i tworzenie sieciowych usług uwzględniających szczególne potrzeby tej grupy turystów/pielgrzymów. – To może być kapitał dla nas na wiele lat. Przyjadą do nas młodzi i ciekawi świata ludzie. Jeśli ich zachęcimy to wrócą do nas i być może nie sami, ale ze swoimi znajomymi czy rodzinami – dodaje Korsak
Rekomendacja to siła, na której buduje swój przekaz promocyjny od lat Polska Organizacja Turystyczna. – W naszych kampaniach wykorzystujemy opinie turystów, którzy odwiedzili Polskę, bo jak pokazują badania, to bardzo skuteczny sposób, żeby nakłonić do odwiedzenia wybranego kraju. Ponad 90% pytanych deklaruje zarekomendowanie Polski swoim znajomym – mówi Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. W przypadku przeznaczenia na promocję Polski w kontekście ŚDM większych nakładów finansowych Bartłomiej Walas widzi konieczność przeprowadzenia zintegrowanych kampanii promocyjnych. Polska Organizacja Turystyczna ma już koncepcję takich działań: „Zarekomenduj Polskę Przyjaciołom” oraz „Wróć Nie Widziałeś Wszystkiego” - z wykorzystaniem popularnych wśród młodych ludzi mediów społecznościowych, jak facebook, instragram czy snapchat.
– Liczymy, że Ci młodzi pielgrzymi, wrócą do nas także, aby lepiej poznać nasze atrakcje turystyczne. Wielu z nich skorzysta w przyszłości z oferty turystki pielgrzymkowej i naszym zadaniem jest, aby była to propozycja pakietów produktowych z Polski – mówi Bartłomiej Walas. Segment turystyki pielgrzymkowej nie jest już niszowy a oferta z jej zakresu stanowi prawie 60% wszystkich ofert biur podróży skupionych w forum turystyki przyjazdowej. – Z naszego doświadczenia i wiedzy zebranej przez nasze ośrodki wynika, że jest wiele krajów jak na przykład Włochy, Francja czy Hiszpania, gdzie komunikacja o polskim produkcie turystycznym wzmocni także markę naszego kraju. Mamy wiele wspaniałych i unikatowych miejsc nie tylko ze względu na kult religijny, ale także pod względem architektury i sztuki. W samej Małopolsce jest 120 sanktuariów a Jasną Górę rocznie odwiedza 4 mln pielgrzymów – dodaje Bartłomiej Walas. Wśród nagrodzonych certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej w konkursie na „Najlepszy Produkt Turystyczny” są między innymi: Szlak Architektury Drewnianej w Małopolsce, Zabytkowy Kompleks Pocysterski w Pelplinie, Zwierciadło Przeszłości, Zespół Pocysterski w Krzeszowie. Jest więc, co promować i po co przyjeżdżać do Polski.
Źródło: www.pot.gov.pl