Telefon Bezpieczeństwa
10 czerwca w siedzibie Ministerstwa Sportu i Turystyki odbyło się spotkanie z dziennikarzami dotyczące podpisania umowy o współpracy w sprawie uruchomienia telefonu bezpieczeństwa dla turystów zagranicznych. W spotkaniu wzięli udział: Dawid Lasek – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, insp. Jan Lach - Zastępca Komendanta Głównego Policji oraz dr Wojciech Fedyk – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
W czasie spotkania Minister Dawid Lasek powiedział: bezpieczeństwo turystów jest bardzo ważne, a turystyka jak żaden inny sektor gospodarczy jest bardzo podatna na wahania wynikające z sytuacji kryzysowych. Minister zwrócił uwagę, że w ostatnich latach polska gospodarka turystyczna rozwija się bardzo dobrze. Rok 2015 był dobrym rokiem dla polskiej turystyki. Do Polski przyjechało bowiem 16,7 mln turystów, czyli o ponad 4% więcej turystów niż w roku poprzednim. Tak dobrych wyników nie możemy zmarnować i musimy dbać o bezpieczeństwo turystów. Kwestie bezpieczeństwa nabierają szczególnego znaczenia w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży. Między innymi dla uczestników spotkania z papieżem Franciszkiem, pochodzącym z krajów iberoamerykańskich, zespół obsługujący telefon bezpieczeństwa poszerzony został o osoby biegle mówiące w języku hiszpańskim.
Jak podkreślił komendant Jan Lach współpraca jednostek policji z branżą turystyczną w ramach akcji telefonu bezpieczeństwa, to przede wszystkim dodatkowy kanał komunikacji, którego wykorzystanie przyspiesza reakcję policji w sytuacjach zagrożenia, dodatkowo pokazuje też, że służby powołane do zapewnienia bezpieczeństwa są właściwie do tego zadania przygotowane.
Głównym celem funkcjonowania telefonu bezpieczeństwa jest zapewnienie informacji i pomocy w nagłych sytuacjach kryzysowych. - Uruchomienie telefonu bezpieczeństwa to pomoc nie tylko w sytuacjach bezpośredniego zagrożenie życia czy zdrowia, ale także zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wynikającego z pewności, że w przypadku kłopotów ze zdrowiem, zaginięciem dokumentów, kradzieży itp. turysta uzyska natychmiastową pomoc lub zostanie przekierowany do odpowiednich służb - powiedział dr Wojciech Fedyk, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Brak znajomości języka i procedur, w przykrych dla turysty okolicznościach i poczucie zagubienia, może zaważyć w znaczący sposób na opinii o naszym kraju, mimo iż wcześniej pobyt był postrzegany jako bardzo atrakcyjny. Sprawne funkcjonowanie telefonu bezpieczeństwa potwierdza pewność cudzoziemców, że goszcząca ich Polska dba o turystów. Dzięki Polskiemu Systemowi Informacji Turystycznej, który między innymi tworzą regionalne organizacje turystyczne, cały kraj angażuje się w zapewnienie turystom bezpiecznych warunków pobytu – uzasadniał dr Fedyk. Równolegle z działającą infolinią rozpowszechniane są ulotki informacyjne dotyczące funkcjonowania telefonu. Druczki z numerami telefonów wręczane są też turystom podczas przekraczania granicy między innymi w punktach „it” na lotniskach. Mają format wizytówki i łatwo mieszczą się w portfelu. Ministerstwo Sportu i Turystyki półmilionowy nakład wydrukowanych wizytówek przekazało służbom organizującym Światowe Dni Młodzieży w celu rozkolportowania wśród pielgrzymów. Centra i punkty informacji turystycznej oraz regionalne organizacje turystyczne otrzymały wizytówki z Polskiej Organizacji Turystycznej. Prezes Fedyk zwrócił się do przedstawicieli mediów o upowszechnianie numeru telefonu bezpieczeństwa.
W celu połączenia się z operatorem wystarczy zadzwonić pod specjalny numer infolinii: +48 608 599 999 i + 48 22 278 77 77. Kontakt można również nawiązać pisząc e-maila na adres: cc@pot.gov.pl.
Telefon obsługiwany jest w językach: polskim, angielskim, niemieckim oraz – w sezonie 2016 – w j. hiszpańskim. W następujących godzinach: 8:00 – 18:00 w okresie styczeń-maj oraz październik-grudzień, natomiast w okresie czerwiec-wrzesień w godz. 8:00 - 20:00. Telefon będzie czynny we wszystkie dni tygodnia poza dniami ustawowo wolnymi od pracy. Komenda Główna Policji zapewnia osobom obsługującym telefon bezpieczeństwa możliwość bezpośredniego połączenia z centralą KGP – co ułatwia szybką komunikację z właściwymi jednostkami Policji.
Telefon bezpieczeństwa jest zintegrowany z infolinią turystyczną prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną w ramach projektu Contact Center i działa od kilku lat. Obowiązujące dotychczas w tej sprawie porozumienie wygasło, a zainteresowane Strony zdecydowały, iż inicjatywna jest bardzo ważna z punktu widzenia ruchu turystycznego, stąd decyzja o podpisaniu nowej umowy, która obowiązywać będzie do końca 2020 r.
Funkcjonowanie telefonu bezpieczeństwa podnosi, wśród turystów zagranicznych, poczucie bezpieczeństwa. Prawie połowa z nich uważa bezpieczeństwo za bardzo ważne, natomiast dla ok. 42% jest ono raczej ważne. Co więcej, zintegrowanie telefonu z infolinią turystyczną pozwala uzyskać informacje o najbliższych atrakcjach turystycznych. Telefon spełnia więc dwie funkcje: po pierwsze związany jest z niesieniem pomocy w sytuacjach kryzysowych, po drugie pełni funkcję informacyjno-promocyjną.
Funkcjonowanie systemu Contact Center, czyli zintegrowanie telefonu bezpieczeństwa z infolinią turystyczną jest niezwykle istotne w kontekście dużych wydarzeń zaplanowanych w tym roku w Polsce. Chodzi tutaj przede wszystkim o organizowane w dniach 26 – 31 lipca 2016 r. w Krakowie Światowe Dni Młodzieży.