Tłumy podczas Ferien Messe Wien 2019 i na stoisku narodowym POT
Organizatorzy Ferien Messe, po raz kolejny ogłosili rekordowo wysoką frekwencję po zakończeniu tegorocznej edycji największej i najbardziej prestiżowej imprezy wystawienniczej branży turystycznej w Austrii. Wzrost zainteresowania ofertą wypoczynku w Polsce odnotowano również na stoisku narodowym Polskiej Organizacji Turystycznej.
Oferty na wiedeńskich targach prezentowało 800 wystawców z przeszło 80 krajów. Odnotowana przez organizatorów frekwencja była wyższa niż w roku ubiegłym i przekroczyła 155 tys. odwiedzających. Na tak dobry wynik złożyła się ogólnie dobra koniunktura gospodarcza. Korzysta na niej sektor turystyczny. Drugim czynnikiem gromadzącym tłumy w halach wystawienniczych przy Messeplatz jest przemyślne połączenie targów turystycznych z wiedeńskim Autoshow. Kupując jeden bilet, zwiedzający może uczestniczyć zarówno w Ferien Messe, jak i najpopularniejszej w Austrii imprezie motoryzacyjnej.
90 proc. Austriaków wyjedzie w tym roku urlop
Co roku touroperator Ruefa Reisen zleca przed sezonem turystycznym badania społeczne. Wyniki wskazują, że prawie 90 proc. Austriaków układając plany na 2019 rok, przewiduje przynajmniej raz wziąć wolne od codziennych zajęć i wyjechać na urlop. Niewiele mniej wyruszy w podróż trzykrotnie. Co piąty respondent deklaruje wyjazd cztery lub więcej razy w roku. Jedna trzecia pytanych nosi się z zamiarem podejmowania podróży częściej niż rok wcześniej. Ogólnie, wakacje zyskują na znaczeniu w życiu Austriaków. Tak twierdzi ponad jedna czwarta badanych. Ponad połowa biorących udział w badaniu Ruefa Reisekompass, zamierza w tym roku przebywać w dalszych i bliższych podróżach, od jednego do trzech tygodni. Co czwarty pytany deklaruje wojaże ponad trzytygodniowe. Trzy czwarte Austriaków przeznaczy na sfinansowanie wakacji do 1,5 tys. euro na osobę. Ponad połowa spędzi główne wakacje w lipcu i sierpniu. Zwyczaj nie dotyczy ludzi po sześćdziesiątce, którzy wolą wypoczynek w miesiącach poprzedzających sezon letni, w czerwcu, oraz u jego schyłku, we wrześniu. Zdecydowanie mniejszą motywację do ruszania się z domu budzą atrakcje przełomu roku. Od listopada do kwietnia ma podróż w planach co dziesiąty badany. Charakterystyczną cechą współczesnego austriackiego społeczeństwa jest znaczący odsetek singli, dla których biura turystyczne przygotowują, stosownie do oczekiwań, dedykowane tej grupie, oferty wycieczek. Na przykład dzięki urozmaiconym programom rejsów wycieczkowych, cieszą się one wśród osób samotnych, wyjątkowym powodzeniem. Zresztą popyt na usługi touroperatorów jest zjawiskiem szerszym.
Popyt na usługi konsultantów ds. podróży
Na popularności zyskują ponownie wycieczki zorganizowane, rośnie popyt na pakiety usług. Terminy wyjazdów ustalane są z wyprzedzeniem, wcześniej dokonuje się rezerwacji. Klienci są bardziej świadomi korzyści płynących z tego rodzaju rozwiązań, które są między innymi wynikiem problemów w ruchu lotniczym i innych zjawisk utrudniających podróżowanie. Z tego względu zainteresowanie turystów zyskują miejsca, do których można dotrzeć bez kłopotów związanych z opóźnieniami, odwoływaniem lotów i denerwującym pasażerów overbookingiem. Pomimo dominacji internetu i mody na samodzielnie planowanie i organizowanie wyjazdów, Austriacy coraz chętniej kupują usługi w biurach turystycznych i powierzają ich organizację konsultantom ds. podróży.
Do myślenia organizatorom podróży daje też dostrzegana coraz wyraźniej skłonność Austriaków do preferowania form turystyki zrównoważonej. Jedna trzecia spośród respondentów Ruefa Reisekompass doświadczyła skutków tak zwanego overtourismu. Uciążliwości zatłoczonych plaż, tłumów w uczęszczanych kurortach, długich kolejek do zwiedzania popularnych zabytków. W sposób wyrazisty zjawisko dotyczy turystyki miejskiej. Organizatorzy wyjazdów turystycznych wychodzą naprzeciw oczekiwaniom. W Europie jest wiele mniej uczęszczanych miast, których atrakcje włączane są do ofert touroperatorów. Turystyczne marzenia Austriaków są dość typowe. Wyobraźnię rozbudzają dalekie podróże. Jedna czwarta pytanych w sondażu wybiera się w świat. Niemniej jednak większość budżetów wakacyjnych przeznaczona zostanie przez nich na bliższe wyjazdy, w obrębie Starego Kontynentu.
Oferta podróży do Polski zbieżna z oczekiwaniami austriackich turystów
Oferty prezentowane na stoisku narodowym Polskiej Organizacji Turystycznej zbieżne były z oczekiwaniami austriackich klientów, potwierdza dyrektor wiedeńskiego ośrodka POT Włodzimierz Szeląg. Partnerami stoiska były regionalne organizacje turystyczne, miasta i biura podróży. Zainteresowaniem cieszyły się atrakcje pobytu promowane przez zespoły wystawców Małopolskiej i śląskiej Organizacji Turystycznej, w tym przedstawicieli Bielska Białej, Krakowa, Tarnowa i Zabrza z kopalnią Guido posiadającą Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej przyznawany przez kapitułę Konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny. Atrakcją aranżacyjną stoiska była poglądowa makieta Kanału Ostróda-Elbląg. Innego rodzaju urozmaicenie wprowadzała aktywność zespołu reprezentującego warszawskie Muzeum Polskiej Wódki.
Stoisko POT usytuowane zostało w bezpośrednim sąsiedztwie czeskiego i słowackiego. Targowe sąsiedztwo sprzyjało przejrzystości promocji regionu. Od wielu lat ośrodek POT w Wiedniu kontynuuje partnerską współpracę z turystycznymi przedstawicielstwami obu krajów, organizując wspólne podróże studyjne i prasowe. Jak zapowiada dyrektor Szeląg, w tym roku potencjał wspólnego produktu turystycznego włączony zostanie w działania promocyjne w ramach unijnego programu Euro Beskidy.
W programie polskiego stoiska przygotowanym przez POT, znalazły się między innymi prezentacje multimedialne w kinie targowym „Mazury - Kraina 1000 jezior”, poprowadzone wspólnie przez dyrektora Szeląga i austriackiego dziennikarza Manfreda Ruthnera, pokaz Kuchni Polskiej w ramach prezentacji kuchni świata „Genussbühne-Live Kochshow”, Get together z udziałem zaproszonych 150 przedstawicieli mediów i branży turystycznej, a także codzienne prezentacje Polski na estradzie targowej. Dla wystawców stoiska narodowego zorganizowane zostały spotkania branżowe, w tym konferencja prasowa prezentującą kierunki dalszego rozwoju turystyki w Polsce i prezentująca program projektu „Kraków - Europejska Stolica Kultury Gastronomicznej”. W trakcie targów rozkolportowano ponad 9 tys. egzemplarzy wydawnictw, informatorów, przewodników, prospektów i ulotek. Informacje o polskiej ofercie zamieszczane były w mediach społecznościowych, materiałach prasowych i przekazach mailingowych. Przez wszystkie targowe dni podróżni przebywający na wiedeńskim Dworcu Głównym widzieli reklamy zapraszające do odwiedzenia głównych polskich miast. Ta forma komunikowania treści promocyjnych kontynuowana jest na 73 dworcach kolejowych w całej Austrii. Podczas targów udostępnione były w ramach współpracy z Austriackimi Kolejami Państwowymi ÖBB informatory z nowym rozkładem jazdy pociągów z Wiednia do Polski. Wydrukowano je w liczbie 300 tysięcy egzemplarzy.
Koncepcja dobrze przyjęta przez publiczność
Pomysł połączenia motoryzacji i podróżowania okazuje się niezwykle udany, ocenia Włodzimierz Szeląg. Jak z satysfakcją podają organizatorzy, wiedeńskie targi połączone z Vienna Autoshow odwiedziło w tym roku 155 322 osoby, o 1,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Osiągnięty wynik jest zapowiedzią, że realizowana koncepcja Ferien Messe, dobrze przyjęta przez publiczność, będzie w przyszłości rozwijana.