Top5 regionu łódzkiego – czy lider utrzyma miażdżącą przewagę?
W kolejnej rundzie sondażu „Top5", w którym internauci głosują na portalu narodowym www.polska.travel na największe atrakcje turystyczne polskich regionów, rywalizuje piątka kandydatów z województwa łódzkiego. Mamy zdecydowanego lidera pozostawiającego daleko w tyle pozostałych kandydatów. Jednak głosowanie trwa do piątku 31 lipca, i z wybiciem północy czołówka może wyglądać zupełnie inaczej. Takie przetasowanie w końcówce nastąpiło w poprzedniej turze. Czy będzie tak i tym razem?
W poprzednich dwóch turach najwięcej głosów internautów zdobywały produkty, które zwyciężały w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny. Laureat Złotego Certyfikatu POT sprzed trzech lat „Szlak Orlich Gniazd" oraz ubiegłoroczny, „Jura Park Krasiejów – park nauki i rozrywki". Z rywalizacji w turze trzeciej zwycięsko wyszedł „Tatrzański Park Narodowy", który na półmetku glosowania plasował się w ogonie stawki.
Kolejność w stawce
W głosowaniu na „Top5" regionu łódzkiego, w pierwszym tygodniu prawie połowę wszystkich oddanych głosów zebrało „Muzeum w Nieborowie i Arkadii", dawna magnacka siedziba. Wspaniały pałac barokowy budowany był w latach 1690-96 według projektu Tylmana z Gameren, który projektował lub przeprojektowywał w tamtym okresie wiele najokazalszych reprezentacyjnych pałaców. Ten w Nieborowie przetrwał do czasów współczesnych. Obecnie mieści muzeum wnętrz rezydencji pałacowej z XVII-XIX wieku. Pałac otacza imponujący park krajobrazowy XVII-XVIII w. utrzymany w stylu francuskim. Architektoniczny kształt drugiego parku położonego w nieodległej Arkadii opracował Szymon Bogumił Zug przy przemożnym zaangażowaniu żony wojewody, Heleny z Przeździeckich Radziwiłłowej. Wspólne dzieło ich obojga z końca XVIII wieku jest według ówczesnej mody, parkiem romantycznym z budowlami wzniesionymi w stylu antycznym.
O połowę mniej głosów od lidera zgromadziły „Termy Uniejów – pierwsze w Polsce uzdrowisko termalne", które Certyfikat w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy produkt Turystyczny otrzymało w 2012 roku. Główną atrakcją uniejowskiego kompleksu jest oparcie działalności o wykorzystanie jednych z nielicznych w kraju, eksploatowanych zasobów wód geotermalnych o temperaturze 68 st. C, wydobywanych z głębokości 2 tys. metrów. Wykorzystanie wód w celach leczniczo-rekreacyjnych nadaje innowacyjny i niepowtarzalny charakter atrakcji.
Kolejne miejsce pod względem liczby głosów zajmuje „Ulica Piotrkowska w Łodzi", jeden z najdłuższych w Europie deptaków oraz bodaj najbardziej rozpoznawalny fragment Łodzi. Centrum handlowe, kulturalne i towarzyskie miasta. Miejsce organizacji letnich imprez otwartych dla mieszkańców i turystów. Ulica pubów, restauracji, klubów i kawiarni. Codziennie przez cały rok serwują one dobre dania, oferują zabawę przy różnego rodzaju muzyce i relaks na świeżym powietrzu w ogródkach przy lokalach na ulicy lub w podwórkach. Co roku Piotrkowska jest miejscem, gdzie odbywają się imprezy plenerowe jedno i kilkudniowe.
Niewiele jak dotąd głosów internauci oddali na „Rogowską Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała", która w tym roku obchodzi rocznicę stulecia. Wybudowana została w 1915 roku przez pruską armię. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, linia zarządzana była przez Polskie Koleje Państwowe. Ruch towarowy odbywał się na tej trasie do roku 2001. Przed likwidacją uratowali Rogowską Kolej Wąskotorową hobbyści z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, wspierani przez Starostwo Powiatowego w Rawie Mazowieckiej, które przejęło linię i tabor od PKP. Dziś stanowi unikalną atrakcję turystyczną.
Zaskakująco niewielu fanów zdecydowało się poprzeć w sondażu „Centrum Handlowo-Rozrywkowo-Kulturalne Manufaktura w Łodzi", zdobywcę Złotego Certyfikatu w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny w 2010 roku. Manufaktura w Łodzi jest miejscem unikalnym na skalę polską i europejską. Największym przedsięwzięciem rewitalizacyjnym w Europie jednej z najpotężniejszych fabryk włókienniczych starego kontynentu, założonej w XIX w. przez przedsiębiorcę Izraela Kalmanowicza Poznańskiego. Odnowionym budynkom pofabrycznym, zgodnie z ideą rewitalizacji, nadano nowe funkcje – kulturalną, rozrywkową, usługową i handlową. Powierzchnia centrum handlowego obejmuje blisko 30 ha.
W jaki sposób głosować
Oczekując na włączenie się do głosowania internautów, którzy dotąd byli niezdecydowani lub po prostu zwlekali z poparciem swojego faworyta, przypominamy, w jaki sposób głosować. Sondaż umieszczony jest pod adresem www.polska.travel/hity. Należy wybrać jedną z kandydatur - tę atrakcję, która według naszej opinii najbardziej zasługuje na nasz głos, następnie kliknąć na „Głosuj".
Opisy atrakcji regionu łódzkiego znajdują się na portalu narodowym www.polska.travel.pl i w Aktualnościach Turystycznych pod tym linkiem.
W kolejnej turze głosowania na „Top5" - region Podkarpacki. Region reprezentują Bieszczadzki Park Narodowy; Drewniane świątynie w regionie Karpat – UNESCO, Łańcut – zamek, park, powozownia; Renesansowe zamki w Krasiczynie i Baranowie Sandomierskim; Skansen w Sanoku.