Turystyka łączy ludzi i instytucje - wspólny briefing prezesa POT i ministra sportu i turystyki

IMG 2551 2

5 kwietnia br. dr Wojciech Fedyk, uczestniczył w pierwszym spotkaniu prasowym po objęciu funkcji prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Gościem specjalnym briefingu był Minister Sportu i Turystyki Pan Witold Bańka, który przedstawił dziennikarzom nowego prezesa narodowej organizacji turystyki. Spotkanie poświęcone było priorytetom w zakresie promocji Polski i polskiej turystyki, wyznaczonym wspólnie przez obie instytucje.

Wspólne cele koncentrują się przede wszystkim na zwiększeniu uczestnictwa Polaków w turystyce krajowej i wypromowaniu mniej znanych miejsc i produktów turystycznych a dalej wzmocnieniu współpracy dla rozwoju turystyki w kraju. Pan Minister Bańka podkreślił istniejącą zbieżność w ocenie rozwoju polskiej turystyki i potrzebie bliskiej współpracy. Jak zgodnie oświadczyli obaj panowie, mają oni podobne zdanie o rozwijaniu turystyki, życzyliby sobie bliskiej współpracy obu instytucji i realizowania zapowiedzianych już kilka miesięcy temu przez ministerstwo takich akcji jak „Polska za pół ceny", „Odpoczywaj w Polsce” i promowanie walorów turystycznych przy okazji Światowych Dni Młodzieży.

- POT już dziś aktywnie bierze udział w merytorycznym wsparciu przygotowania kampanii MSiT "Odpoczywaj w Polsce" i "Polska za pół ceny" -powiedział dr Wojciech Fedyk. - Będziemy wspierać oba działania w sferze merytorycznej, organizacyjnej i także kontroli jakości podmiotów oferujących zniżki w kampaniach promocyjnych dodał Prezes Fedyk. Wątek ten wywołał szerzej komentowany temat współpracy z przedsiębiorcami. POT zamierza więcej środków na działania promocyjne pozyskiwać z rynku i we współpracy obustronnie korzystnej i to nie tylko z rynku turystycznego. Organizacji zależy na przekonaniu do współpracy także tych przedsiębiorców, którzy pośrednio korzystają z tytułu przyjazdów turystów.

Dr Wojciech Fedyk podkreślał w swoich wypowiedziach wagę dobrej współpracy w ramach systemu POT-ROT-LOT oraz kooperacji z samorządami wszystkich szczebli i organizacjami samorządu gospodarczego. Pytany o rolę POT, w trójstopniowym modelu zarządzania turystyką przyznał, że POT też ma swoje obowiązki w tym systemie. Odniósł się również do powstającego Stowarzyszenia Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych. Zdaniem Prezesa Fedyka będzie to kolejny ważny partner dla POT oraz silniejszy niż pojedyncze ROT-y podmiot do zdobywania środków na wspólne projekty.

W bieżącym roku perspektywa finansowa jest dużo mniej obiecująca niż w latach ubiegłych. Jednak pomimo że Komisja Europejska nie doceniła (a w niektórych sferach wykluczyła) turystykę przy podziale środków w tej perspektywie unijnej, Polska Organizacja Turystyczna opracowała projekty, które ze względu na swoją jakość mają szansę na realizację w oparciu o pieniądze z budżetu wspólnotowego. Pierwszy, jak przypomniał Prezes Fedyk, dotyczy kampanii zagranicznej na rynkach Europy i krajów pozaunijnych polskiego sektora usług prozdrowotnych i medycznych. Budżet branżowego programu POT wyniósłby 4,9 miliona złotych.

Prezes POT wskazał również na innowacyjny projekt „E-turysta” zgłoszony do konkursu w ramach naboru do działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jeśli wejdzie w fazę realizacji, 8,5 miliona złotych przeznaczone zostaną na znaczące udoskonalenie działania Polskiego Systemu Informacji Turystycznej. Wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych usprawni i wprowadzi wiele nowych, praktycznych funkcji , poszerzy możliwości wykorzystywania zgromadzonych i uaktualnianych zasobów informacji o atrakcjach turystycznych, bazie noclegowej i ofertach dla turystów.

Prezes Fedyk o prekursorskich działaniach wspomniał także w kontekście tworzenia przy POT think tanków, czyli grup ekspertów i liderów, którzy swoją wiedzą i praktyką mogliby implikować na gruncie zarządzania turystyką nowe trendy i niestandardowe, racjonalizatorskie rozwiązania w sferze innowacji, hotelarstwa, szkolenia kadr, turystyki krajowej i przyjazdowej. Korzystanie z nowatorskich idei znajdzie odzwierciedlenie w kontynuowanym przez POT w tym roku cyklu szkoleń „Wiedza produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce”. – W szkoleniach i transferze informacji widzę jedną z ważniejszych płaszczyzn współpracy POT z ROT-ami oraz branżą przy komercjalizacji produktów turystycznych i ich promocji, w okresie gospodarki turystycznej opartej na wiedzy i zarzadzanej z wykorzystaniem wiedzy. Z mojego dotychczasowego doświadczenia wynika, że wciąż potrzebna jest diagnoza poziomu zróżnicowania organizacyjnego i budżetowego w regionach, i podejmowanie działań przez POT i jej Partnerów służących zrównoważonemu rozwojowi turystyki i eliminacji dysproporcji. Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o w pełni spójnych ale i uwzględniających te różnice działaniach – podkreślił dr Wojciech Fedyk.

Jednym z modelów działania według Prezesa Fedyka jest tworzenie i rozwój idei klastrów lub innych form wspólnej polityki promocyjnej i strategii pozyskiwania na nią funduszy jak na przykład konsorcjów czy klubów produktowe, w tym gromadzących podmioty branży turystycznej i organizacje czy instytucje zainteresowane rozwojem turystyki aktywnej (np. rowerowej na szlaku Green vello). – Przed nami targi Agrotravel i spotkania, liczę, że efektywne z branżą i skuteczne z regionami – dodał na zakończenie Prezes Fedyk. Wtedy będziemy mogli powiedzieć, że prezes POT będzie miał tzw. „pierwsze koty za płoty”.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit
Szanowni Państwo,
portal www.aktualnościturystyczne.pl nie będzie już aktualizowany. Ciekawe
i świeże informacje z branży turystycznej znajdą Państwo na naszych pozostałych serwisach lub w newsletterze, do którego subskrypcji serdecznie zachęcamy!