WTM 2015 w Londynie
W dniach 2-5.11.2015 r., w londyńskim kompleksie wystawienniczym ExCel, odbyła się 36 edycja międzynarodowych targów turystycznych WTM 2015 (World Travel Market), doroczna impreza branżowa, gromadząca przedstawicieli największych organizacji i firm turystycznych z całego świata. Targi WTM to druga, zaraz po targach ITB w Berlinie, najbardziej licząca się impreza targowa w Europie. To, co wyróżnia targi WTM spośród innych tego typu imprez to fakt, iż jest to impreza typowo branżowa, zamknięta dla publiczności.
Polskie Stoisko Narodowe (o pow. ok. 140 m2) oznaczone było numerem EU 650 i zlokalizowane w hali targowej NORTH. Prezentacja polskiego produktu została przygotowana przez Zagraniczny Ośrodek POT w Londynie oraz 13 wystawców: regionalne organizacje turystyczne z Małopolski, Lubelskiego, Zachodniopomorskiego oraz połączone siły Pomorza i Warmii – Mazur, które wspólnie prezentowały oferty lokalnych klubów golfowych pod szyldem „Golf Tourism in North-Eastern Poland". Prezentowały się biura turystyczne: Grupa Trip, TPO Travel, Jan-Pol i Avena z Małopolski; Mazurkas Travel, Emka–Trans, Furnel Travel i CB International z Mazowsza oraz Events in Poland z Kujawsko – Pomorskiego. (Szczegółowe profile wystawców: http://www.poland.travel/en-gb/exhibitors/)
Motywami przewodnimi polskiego stoiska były: city breaks, turystyka aktywna, wydarzenia kulturalne oraz golf, Wellnes & SPA.Motywy te znalazły odzwierciedlenie w wystroju stoiska i towarzyszących działaniach promocyjnych. Dużym zainteresowaniem cieszył się symulator golfowy. Odwiedzający stoisko mogli spróbować swoich sił w zdobywaniu kolejnych dołków, a najlepsi otrzymywali nagrody ufundowane przez pola golfowe prezentujące swoją ofertę.
Kotwicami medialnymi polskiej prezentacji na WTM były dwa wydarzenia: XXXI Światowe dni Młodzieży w Krakowie 2016 oraz Wrocław Europejską Stolicą Kultury 2016.
Mocnym akcentem na rozpoczęcie targów było uroczyste wręczenie, w dniu 1 listopada 2015 r., nagród i wyróżnień przyznawanych przez Lonely Planet, światowego leadera wśród wydawców przewodników turystycznych. Polska po raz pierwszy, znalazła się wśród 10 wyróżnionych krajów (w tym tylko dwóch w Europie). Eksperci, którzy opracowali listę najciekawszych destynacji turystycznych na nadchodzący rok stwierdzili, że nasz kraj w pełni zasłużył na nagrodę „Best in Travel 2016". Specjalną nagrodę, przyznaną Polsce przez Lonely Planet, w imieniu prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej odebrali Magdalena Krucz, Wicedyrektor Departamentu Instrumentów Marketingowych i Bogusław Becla, p.o. Dyrektora Zagranicznego Ośrodka POT w Londynie. Kryształowa statuetka i specjalne logo Lonely Planet dla nagrodzonego kraju były prezentowane na stoisku w czasie targów.
Prezentacja oferty pól golfowych na stoiskach regionów, podobnie jak w ubiegłym roku, była ważnym elementem polskiego wystąpienia, a jednocześnie podsumowaniem dotychczasowych działań w ramach pakietu golfowego realizowanego przez ZOPOT w Londynie wspólnie z regionami: Zachodniopomorskim, Pomorskim oraz Warmińsko-Mazurskim. Pakiet objął kampanię promocyjną prowadzoną w okresie kwiecień – listopad 2015 r. przy współpracy z firmą PR specjalizującą się w branży golfowej. Wynik kampanii to podróże studyjne do 7 pól golfowych w tych regionach. Wzięło w nich udział 13 dziennikarzy, którzy przygotowali łącznie 47 artykułów prasowych o polach golfowych i regionalnych atrakcjach turystycznych. Ich zasięg to 6 mln odbiorców, a wartość reklamowa - prawie 450 tys. GBP.
Oprócz bogatej oferty folderów i katalogów przygotowanych przez POT i wystawców, odwiedzający mogli zapoznać się też z ofertą Zakopanego i Małopolski zawartą w najnowszym katalogu firmy Cotswold Outdoor. Firma ta, będąca wiodącym dostawcą wyposażenia i odzieży sportowej i turystycznej, posiada sieć sklepów w całym kraju i świetnie rozwiniętą bazę marketingu on-line i komunikacji społecznej. Zdjęcia do najnowszego katalogu Cotswold zostały zrobione w plenerach Tatrzańskich i w Zakopanem podczas wyjazdu studyjnego zorganizowanego przez ZOPOT w Londynie. Zasięg katalogu zaprezentowanego na stoisku to niemal 10 mln odbiorców w Wielkiej Brytanii.
W środę, 4 listopada, na stoisku odbyło się Networking Party, w ramach „WTM Festivals" – serii jednodniowych eventów organizowanych przez wystawców na zakończenie dnia. Wśród licznie przybyłych gości byli dziennikarze i tour operatorzy współpracujący z polskimi partnerami i ZOPOT w Londynie. Uczestnicy spotkania mogli spróbować specjałów polskiej kuchni, a także posłuchać występu duetu muzycznego z Krakowa Magdy & Mariana Mędralów. Współorganizatorem spotkania był Urząd Miasta Krakowa.
Prezentacja oferty wystawców była poprzedzona ponad miesięczną akcją promocyjną zrealizowaną przez ZOPOT w Londynie w ramach „Pakietu Targowego WTM 2015". Akcja ta objęła mailingi i reklamy w pismach i na portalach branżowych, oraz w mediach społecznościowych, których celem była promocja obecności Polski na targach oraz wystawców i ich ofert. Zasięg działań promocyjnych pakietu to ok. 40 tys. odbiorców wśród brytyjskich mediów turystycznych i biur podróży.
Tegoroczne wystąpienie Polski na WTM należy zaliczyć do udanych. Wynika to z atrakcyjności polskiej oferty w zestawieniu z propozycjami prezentowanymi przez naszych „konkurentów", nie tylko w Europie Środkowo – Wschodniej, czego dowodem jest wyróżnienie dla Polski „Best in Travel 2016", przyznane przez Lonely Planet.
O tym, jak ceniony w branży turystycznej jest tytuł „Best in Travel" świadczą słowa pani Tracey Poggio, która stoi na czele ANTOR, czyli Stowarzyszenia Narodowych Ośrodków Turystycznych w Wielkiej Brytanii: „Wiemy, jak wiele pracy trzeba włożyć, żeby zdobyć takie uznanie i jesteśmy dumni, że jeden z członków naszej organizacji został laureatem tej prestiżowej i powszechnie uznanej nagrody. To wyróżnienie z pewnością wpłynie na liczbę turystów, którzy odwiedzą Polskę w przyszłym roku, zwłaszcza w kontekście Światowych Dni Młodzieży w Krakowie i Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu".
Polscy wystawcy zwracali uwagę, że atrakcyjność udziału w targach WTM wynika nie tylko z tradycyjnej roli tej imprezy, na której polskie stoiska narodowe organizowane są od ponad 20 lat, ale także rangi targów w kalendarzu światowych spotkań branży turystycznej.
Zapytaliśmy polskich wystawców o ich pierwsze opinie na temat tegorocznych targów WTM i polskiego stoiska narodowego. Oto, co powiedziała nam Justyna Szostek, Dyrektor Biura Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej:
"Udział w WTM London 2015 jest naturalną konsekwencją promocji turystyki golfowej Pomorza oraz Warmii i Mazur pod wspólnym hasłem 'Golf Tourism in North Eastern Poland'. Po przeprowadzeniu w tym obszarze wspólnych działań w roku 2015 wraz z ZOPOT w Londynie i londyńską agencją PR wyspecjalizowaną w promocji turystyki golfowej, można spokojnie powiedzieć, że udział w ważnym wydarzeniu, jakim są targi w Londynie, jest miejscem, w którym warto postawić przysłowiową kropkę nad „i" i pokazać się, jako destynacja golfowa dla gości z Wysp Brytyjskich. WTM to również doskonałe miejsce na promocję oferty medycznej Pomorza czy Wellness & Spa na Warmii i Mazurach, oraz nowych możliwości komunikacyjnych dla Warmii i Mazur poprzez nowy Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, który od roku 2016 będzie oferował bezpośrednie połączenia z Londynem".
Magdalena Osuch z Wydziału Promocji Urzędu Miasta Krakowa także oceniła udział Krakowa w targach: „Uważam, że targi turystyczne są nadal ważnym narzędziem promocyjnym. Świadczy o tym znakomicie obecność największych graczy: destynacji, tour operatorów, linii lotniczych. Mimo wszechobecności internetu, który zdominował również działania marketingowe, kontakt osobisty pozostaje nie do przecenienia. Uczestniczę w targach WTM w Londynie już dziesiąty raz i z perspektywy czasu mogę powiedzieć, iż największym kapitałem są nawiązane tu znajomości."
Ofertę swojego regionu ocenił też Marcin Dąbrowski z Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej: „Targi WTM Londyn 2015 wiodące wydarzenie turystyczne skupiające przedstawicieli branży i miłośników podróży z całego świata. Jak co roku na targach obecne jest Lubelskie, reprezentowane przez Lubelską Regionalną Organizację Turystyczną oraz Departament Promocji i Turystyki UMWL. Na stoisku przekazujemy zainteresowanym tematyczne informatory i foldery prezentujące atrakcje regionu, mapy szlaków rowerowych, a przede wszystkim konkretne oferty turystyczne ...imprez pobytowych na terenie naszego województwa. Goście pytają o możliwość relaksu i aktywnego wypoczynku w otoczeniu przyrody - szczególnie o turystykę rowerową i kajakową. Wiele pytań dotyczyło również turystyki miejskiej i kulturowej. Pytających interesowały przede wszystkim najbardziej takie miasta jak Lublin, Zamość i Kazimierz Dolny."
Grzegorz Soszyński - Prezes Zarządu biura Jan-Pol Incoming Tour Operator podsumowuje: „Biorąc udział w targach WTM w Londynie kontynuujemy swoje działania promocyjne na rynku brytyjskim, rozpoczęte ponad 15 lat temu. Przez te wszystkie lata staramy się dopasowywać do ciągle zmieniających się warunków rynkowych. Sprzyjają nam coraz lepszy wizerunek Polski na rynku brytyjskim, a także zwiększająca się liczba połączeń. Stwarza to doskonałą możliwość do przygotowania specjalnej oferty pakietowej dedykowanej dla klientów z większym budżetem, oczekujących ofert tzw. 'tailor made' o wyższym standardzie, jak również standardzie 'luxury'."