Wypoczynek na wsi z gwarancją jakości
Jak co roku Polska Organizacja Turystyczna i MT Targi przy współudziale Ministerstwa Sportu i Turystyki zorganizowała i przeprowadziła konkurs „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu” podczas tegorocznych 21. Targów Turystyki i Wypoczynku Lato2016. Kapituła konkursu jednogłośnie przyznała pierwsze miejsce stoisku promującemu zakup usług związanych z wypoczynkiem na wsi.
Cechą, która nadaje swoistego uroku imprezom targowym jest towarzyszący im nieodłączny chaos. Mieszanina ofert, ekspozycje regionalne i prezentacje tematyczne reprezentujące bardzo zróżnicowany poziom, bardziej lub mniej pomysłowe triki wystawiennicze, degustacje i pokazy mające w zamyśle przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Zadanie stawiane przed zespołem jurorów, starających się możliwie obiektywnie ocenić atrakcyjność aranżacji przestrzennej stoisk, zasób i jakość wydawnictw, przygotowanie i znajomość rzeczy z jaką obsługiwane są osoby zainteresowane proponowanymi ofertami ‒ na ogół nie należy do łatwych, a ostateczna decyzja do jednoznacznie oczywistych. Wybór wystawców, którym przyznane zostają nagrody niekiedy zaskakuje, także samych wyróżnianych. W przypadku pierwszej nagrody 21. warszawskich targów Lato, niespodzianki nie było, a wręcz potwierdzenie właściwej metody wystawienniczej i organizacyjnej. W ubiegłorocznej, jubileuszowej, dwudziestej edycji targowej, drugą nagrodę jurorzy przyznali Federacji Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa Gościnne. W tym roku formalnie stoisko Federacji otrzymało w rywalizacji konkursowej nagrodę pierwszą. Tylko formalnie. Wynika to z faktu, iż Federacja przyjęła na siebie obowiązki reprezentacji i administrowania wspólnym stoiskiem. Jak uściśla Wiesław Czerniec, prezes Federacji Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa Gościnne, wysoka punktacja jurorów wynika z oceny pracy ponad dwudziestu wystawców, członków Konsorcjum Turystyki Wiejskiej „Wypoczywaj na wsi” (więcej o konsorcjum http://pot.gov.pl/o-polskiej-organizacji-turystycznej/p/wspolpraca/konsorcja-produktowe), utworzonego z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej przy merytorycznej współpracy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki. ‒ Ci wszyscy ludzie wspólnym zaangażowaniem w obsługę klientów targowych zasłużyli na tę nagrodę ‒ mówi prezes Czerniec. Bezstronny bywalec zapytany o zdanie, mógł podzielić werdykt podjęty przez jurorów. Choć stoisko konsorcjum nie dominowało okazałością, udanie oddawało klimat wsi, i co istotne, przebijało innych szeroką, kompleksową ofertą pobytową obejmującą ogół regionów kraju. Widziany z daleka, nierzednący tłumek targowych gości przed stoiskiem konsorcjum był samą w sobie najlepszą promocją. Intrygującą, wzbudzającą zaciekawienie wśród zwiedzających targi, zachęcającą do podejścia bliżej, włączenia się do rozmów na temat propozycji wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych.
‒ Nie uczestniczymy w targach, aby konkurować o miejsce w konkursie dla wystawców, przede wszystkim zależy nam na właściwej promocji i sprzedaży ofert wypoczynku na wsi, ale oczywiście cieszy nas nagroda, która świadczy o uznaniu dla członków konsorcjum tworzących stoisko ‒ deklaruje Wiesław Czerniec, prezes Federacji Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa Gościnne, która prowadzi kategoryzację kwater agroturystycznych, rekomendując je i promując, bierze odpowiedzialność za ich wysoki standard. Federacja ma największe doświadczenie w gronie członków konsorcjum. Działa od roku 1996 roku. Jest organizacją ogólnopolską. Patronuje lokalnym i regionalnym organizacjom stowarzyszającym obiekty turystyki wiejskiej. Prowadzi szkolenia, działalność wydawniczą, podejmuje akcje promocyjne. Oferta pobytowa gospodarstw agroturystycznych prezentowana na stoisku pozostawała w gestii współkonsorcjantów federacji. Pierwszym były „Hity Turystyki Wiejskiej”. Projekt realizowany jest od 2012 roku przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przy wykorzystaniu środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Gospodarstwa uczestniczące w projekcie zostały wytypowane na zlecenie ministerstwa przez Polską Agencję Rozwoju Turystyki we współpracy z regionalnymi organizacjami turystycznymi, w konsultacji z wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego oraz sekretariatami Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w urzędach marszałkowskich. „Hity” łączy wspólna cecha. Wysoka jakość oferty usług agroturystycznych. W ramach projektu objęte one zostały działaniami promocyjnymi, które służą budowaniu rozpoznawalnej marki oraz kreowaniu turystycznego wizerunku rynku całorocznych usług obszarów wiejskich. Kolejny członek konsorcjum obecny na targach Lato to Sieć Najciekawszych Wsi Polskich odwołująca się do wzorów francuskich. W 1981 roku, Charles Ceyrac, burmistrz Collonges-la-Rouge w regionie Limousin, postanowił przeciwdziałać zjawisku postępującego wyludniania terenów wiejskich. Udało mu się przekonać do idei ochrony dziedzictwa kulturowego wsi, kilkudziesięciu burmistrzów francuskich gmin, którzy rok później zawiązali Stowarzyszenie Najpiękniejszych Wsi Francji. Tworzona sieć polskich najciekawszych wsi obejmuje miejsca atrakcyjne dla turystów zainteresowanych życiem wiejskim, tradycją, ale też współczesnością mieszkańców. Wsie muszą spełniać szereg warunków. Przede wszystkim wybijać się ponad przeciętność. Wyróżniać się ładem przestrzennym, cennym zasobem dziedzictwa kulturowego, zabytkami, tradycyjną, spójną zabudową, wiejskim charakterem. Posiadać własny klimat, specyfikę i infrastrukturę gwarantującą właściwy standard pobytu turystów. Wsie ocenia grono ekspertów. Geografowie, ekonomiści, urbaniści i architekci. Wśród uczestników nagrodzonego stoiska była też Ogólnopolska Sieć Zagród Edukacyjnych powołana w celu upowszechniania idei edukacji w gospodarstwach rolnych oraz promocji gospodarstw edukacyjnych. Stroną organizacyjną zajmuje się Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie. Sieć powstała w efekcie realizacji projektu „Utworzenie Sieci Agroturystycznych Gospodarstw Edukacyjnych” realizowanego w 2011 roku przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie we współpracy z wojewódzkimi Ośrodkami Doradztwa Rolniczego na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zajmuje się promowaniem tradycji, kultury ludowej i dobrej polskiej żywności, upowszechnieniem idei edukacji. Wśród celów działania wymieniane jest podniesienie prestiżu zawodu rolnika i upowszechnienie wiedzy na temat pochodzenia żywności, różnicowanie pozarolniczej działalności na obszarach wiejskich, zachowanie dziedzictwa kulturowego wsi. Udział gospodarstw w sieci jest dobrowolny i bezpłatny. Zagroda Edukacyjna musi spełniać przynajmniej dwa spośród pięciu celów edukacyjnych w zakresie produkcji roślinnej, produkcji zwierzęcej, przetwórstwa płodów rolnych, świadomości ekologicznej i konsumenckiej, dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej. Obiekt powinien posiadać zwierzęta gospodarskie albo uprawy rolnicze przeznaczone do prezentacji dla grup dzieci i młodzieży przyjmowanych w ramach programów szkolnych lub udostępniane, jako atrakcja turystyczna dla rodzin z dziećmi i dorosłych podróżujących indywidualnie. Zajęcia edukacyjne w gospodarstwach urozmaicają i wzbogacają proces kształcenia i pomagają w popularyzacji kultury wiejskiej. Dla sektora rolnego istotne jest spotkanie z przyszłymi konsumentami i wzrost zrozumienia dla sytuacji i potrzeb gospodarki wiejskiej. Uczestnicy Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych otrzymują prawo do posługiwania się logo i identyfikowania nim gospodarstw.
‒ Konsorcjum turystyki wiejskiej jest odpowiedzią na oczekiwanie rynku, skupia podmioty, które oferują produkt agroturystyczny. Nocleg i urozmaicony program pobytu. Klienci przychodzący na nasze stoisko mają konkretne oczekiwania, my dopasowujemy ofertę do wyrażanych potrzeb. Planujemy wspólnie wypoczynek na wsi w dowolnym miejscu Polski, w kwaterach o dobrym standardzie z wysoką jakością usług turystycznych. Nikt nie będzie nimi rozczarowany, gwarantujemy to ‒ zapewnia prezes Czerniec.