Z wojskową dyscypliną i polską fantazją
Polska Organizacja Turystyczna wraz z PLL LOT wsparły organizację uroczystych obchodów 100-lecia Niepodległości Polski organizowanych przez Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe w sztabie generalnym NATO (Supreme Headquarters Allied Powers Europe, SHAPE).
To ważne wydarzenie skierowane do tysiącosobowej międzynarodowej publiczności, zorganizowane zostało z rozmachem, wojskową dyscypliną i polską fantazją.
Program uroczystości zainaugurowany przemówieniami płk Wojciecha Ozgi, polskiego narodowego przedstawiciela wojskowego przy SHAPE oraz zastępcy ambasadora RP w Królestwie Belgii Joanny Doberszyc Toulsaly, wypełniły między innymi występy artystyczne, loteria i degustacja polskiej kuchni regionalnej. Efektowną oprawę wieczoru tworzył koncert Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego w repertuarze polskich pieśni patriotycznych i wojskowych oraz mistrzowskich aranżacji światowych szlagierów, takich jak Skrzypek na Dachu, Gorączka Sobotniej Nocy czy niezapomniane utwory Edith Piaf. Elementem obchodów rocznicowych było oficjalne otwarcie działu z polskimi książkami w Międzynarodowej Bibliotece przy SHAPE. Księgozbiór skompletowany został przez bibliotekę oraz staraniem rodzin polskiej kadry, pracowników cywilnych parlamentarzystów z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.
Przestrzeń foyer sali koncertowej wypełniła ekspozycja fotogramów przygotowanych przez Małopolską Organizację Turystyczną, przedstawiających małopolski szlak architektury drewnianej.
W drugiej, części wieczoru, w atmosferze mniej oficjalnej, obecni gromadzili się wokół stołu z tradycyjnymi daniami polskiej kuchni, ustawionego w ogromnym piknikowym namiocie. W menu żurek, wędzone ryby, potrawy z dziczyzny, cukiernicze wypieki, słodycze dla dzieci.
Dzięki voucherowi po raz pierwszy odwiedzi Polskę
Na dominującym nad plenerową sceną telebimie, wyświetlano zdjęcia i filmy promocyjne Polskiej Organizacji Turystycznej. Obrazy atrakcji turystycznych naszego kraju tworzyły komunikatywne tło loterii z nagrodami nawiązującymi do różnych form wypoczynku. Główna nagroda, weekend w Warszawie wraz z przelotem, ufundowana przez POT i PLL LOT, trafiła do uszczęśliwionej uczestniczki wieczoru z Hiszpanii, która dzięki voucherowi po raz pierwszy odwiedzi Polskę. Obecni obdarowani zostali także koszami z regionalnymi produktami i promocyjnymi pamiątkami turystycznymi.
Wśród przybyłych na uroczysty wieczór byli wysokiej rangi przedstawiciele korpusu oficerskiego, między innymi szef sztabu SHAPE generał Markus Kneip, narodowi przedstawiciele wojskowi z 28 członkowskich krajów NATO a także narodowi przedstawiciele wojskowi państw partnerskich przy SHAPE i ich rodziny.
– Tego rodzaju wydarzenia mają istotne znaczenie promocyjne, są typowe dla oficjalnych relacji międzynarodowych w Belgii. W niewielu krajach znajduje się tak znacząca liczba międzynarodowych przedstawicielstw i instytucji. W samym sztabie NATO pracują przedstawiciele 40 nacji – podkreśliła Dominika Szulc, dyrektor brukselskiego ośrodka POT.
Status stolicy Europy
Belgia jest wdzięcznym krajem dla specjalistów marketingu turystycznego. Choć kraj liczy niewielu mieszkańców na przykład w porównaniu z Polską, to Belgowie należą do społeczeństw, które wykazujących wysoką aktywność w podejmowaniu podróży. Często wyjeżdżają i nie skąpią grosza na wakacje. Są częstymi gośćmi barów i restauracji, rozsmakowują się w regionalnej kuchni, nie stronią od degustacji lokalnych trunków. Obfite zróżnicowanie kolacje, kunszt kulinarny są nieodłącznym elementem poznawania lokalnej kultury.
Podróże wakacyjne poddanych króla Filipa w niemal 80 proc. ograniczają się do terenu Europy. Polska wśród innych krajów posiada walory, które mogą zainteresować belgijskich turystów przygotowujących urlopowe marszruty. Jak wynika z prognoz, w 2018 roku częściej w planach biorą pod uwagę wyjazdy dłuższe, obejmujące ponad dwa tygodnie poza domem, kosztem krótszych, tygodniowych.
– Istotną cechą Belgii jest jej status stolicy Europy, w której siedziby ma tysiące organizacji, przedstawicielstw, korporacji, koncernów i firm międzynarodowych przywiązujących wagę do bieżących relacji z instytucjami unijnymi. Ich pracownicy są ważną grupą docelową dla działań ośrodka POT, dzięki niej poszerza się liczba odbiorców komunikatów poza stosunkowo ograniczony krąg turystów belgijskich. Dobrym przykładem takich działań jest udział w uroczystościach w NATO Shape – uzasadnia Dominika Szulc.