Zdobywcy Złotych Certyfikatów POT zasługują na kolejne

Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna należy do elitarnego (choć nieformalnego) klubu posiadaczy Złotych Certyfikatów Polskiej Organizacji Turystycznej przyznawanych w konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny. Może się zdarzyć, że uzyska w tym gronie specjalny status. Kanał Augustowski – Szlak Papieski, któremu kapituła konkursowa przyznała Złoty Certyfikat POT w roku 2009, w tegorocznej edycji konkursu został do tego tytułu zgłoszony przez PROT po raz drugi, jako liczący się pretendent do końcowego sukcesu. Czy rzeczywiście go osiągnie, będzie wkrótce wiadomo. Ogłoszenie wyników nastąpi 17 lutego, będzie jednym z punktów programu poznańskich targów Tour Salon. 

Oficjalnie regionalny etap konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny, Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna zakończyła 3 lutego, galą w Dworku Czarneckiego. W uroczystej atmosferze nominacje do Certyfikatów POT otrzymały trzy produkty turystyczne. XXI Mistrzostwa Polski w Pływaniu na Byle Czym w Augustowie „Co ma pływać nie utonie”, Suwalski Park Krajobrazowy, WOSiR Szelment sp. z o.o. Zdobywca Złotego Certyfikatu POT w roku 2009, Kanał Augustowski - Szlak Papieski został powtórnie wytypowany przez PROT do tej prestiżowej nagrody. Czy ten tytuł ostatecznie przypadł temu kandydatowi, czy innemu, pozostanie do 17 lutego informacją znaną gronu członków kapituły przyznającej Certyfikaty POT, których regulamin zobowiązuje do zachowania dyskrecji. Jakkolwiek brzmiał jednak końcowy werdykt jurorów, PROT wprowadziła do praktyki konkursowej interesujący precedens, który powinien zostać uwzględniony przy wprowadzaniu udoskonaleń w literze regulaminu. Być może organizatorzy konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny wezmą go pod uwagę przygotowując przyszłoroczną jego edycję. Czas płynie szybko. Autorzy pomysłu wybierania co roku najlepszych produktów turystycznych i włączanie ich do prowadzonych przez Polską Organizacje Turystyczną, kampanii promocyjnych w kraju i zagranicą, przewidzieli taką sytuację jeszcze przed pierwszą edycją konkursu. Zgłosili kilka propozycji z nią związanych. Jedną z nich było wyraźne określenie terminu, do którego laureat ma prawo posługiwać się nadanym tytułem. Dopiero po jego wygaśnięciu, może do tej najwyższej kategorii konkursowej być zgłoszony powtórnie. Pomysł został wprowadzony w życie w wersji okrojonej. Rozwiązanie to znalazło się w punkcie regulaminu dotyczącym Certyfikatów POT. Problem Złotego Certyfikatu pozostał. Nie podjęto żadnej decyzji. Być może było na nią za wcześnie, choć niewykluczone, że zbyt wiele wersji poddano pod rozwagę. Na przykład wielu zwolenników zdobył pogląd podkreślający szczególną wyjątkowość Złotego Certyfikatu i niejako dodatkową nagrodą miała być jego „dożywotność”. Pojawiły się też głosy rozwijające tę myśl. Jedną z ważnych cech nagradzanych produktów turystycznych jest ich potencjał rozwojowy. Dotyczy to przede wszystkim laureatów Złotego Certyfikatu, którzy powinni mieć szansę zostać za twórczy rozwój oferty docenieni przez obiektywne grono kapituły konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny. Zatem uzasadnione byłoby danie możliwości uzyskiwania w kolejnych latach, dwóch i więcej Złotych Certyfikatów, lub wręcz wprowadzenie kategorii, w której nagrodą byłby Certyfikat POT symbolicznie odwołujący się do nazwy kruszcu bardziej szlachetnego od złota. Członkowie elitarnego klubu posiadaczy Złotych Certyfikatów POT powinni móc również wyrazić swoje zdanie. Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna niejako już je wypowiedziała.

Przewodniczący kapituły konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej i Produktu Turystycznego POT, przed laty uczestniczył w dyskusjach ekspertów nad ówczesnym kształtem regulaminu i koniecznością wprowadzenia w przyszłości stosownych modyfikacji. Obecnie potwierdza, że prace określające ich zakres zostaną niebawem podjęte z udziałem między innymi członków konkursowej kapituły. Certyfikaty POT kojarzone są coraz powszechniej z wysokiej jakości marką produktową. Według badań prowadzonych w 2015 roku przez Pracownię Badań Społecznych, jej rozpoznawalność wśród Polaków była na poziomie blisko 20 procent i wykazywała tendencję wzrostową. Ten wynik i pozytywny trend zobowiązują Polską Organizacje Turystyczną i regionalne organizacje turystyczne do przemyślanego rozwoju konkursu i umiejętnego umacniania rynkowej marki Certyfikatów POT.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit
Szanowni Państwo,
portal www.aktualnościturystyczne.pl nie będzie już aktualizowany. Ciekawe
i świeże informacje z branży turystycznej znajdą Państwo na naszych pozostałych serwisach lub w newsletterze, do którego subskrypcji serdecznie zachęcamy!