Gdyby głosowanie skończyło się dzisiaj
Start finału sondażu Top5 najlepszych produktów turystycznych polskich regionów wybieranych na portalu narodowym www.polska.travel – przypominał bieg sprinterski. Choć dystans jest dość długi, bo internauci mogą głosować do 15 marca, już w pierwszych godzinach licznik odnotowywał tysiące kliknięć na kontach 17 kandydatów.
Notowania pierwszego tygodnia niektórych specjalistów zaskoczyły, innym dały do myślenia, a jeszcze innych utwierdziły w przekonaniu, że trafnie przewidzieli faworyta znając preferencje, liczebność, aktywność i zdyscyplinowaną, wierną grupę jego fanów. Na pierwszą pozycję wysforował się znany produkt turystyczny – Inscenizacja Bitwy pod Grunwaldem, która z miejsca oderwała się z zaskakująco znaczącą przewagę od stawki pozostałych pretendentów do tytułu pięciu najlepszych atrakcji turystycznych w Polsce. Siedemnastka finałowych atrakcji turystycznych wyłoniona została w rundzie kwalifikacyjnej spośród zwycięzców głosowań regionalnych.
Gdyby glosowanie zakończyło się dzisiaj, poza zwycięską bitwą, którą co roku odtwarzają rycerskie bractwa na polach grunwaldzkich, Top5 tworzyłyby, zdaniem internautów, kolejno Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni, Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała, Kompleks Rekreacyjno-Sportowy Malta w Poznaniu, Puszcza Białowieska–UNESCO/Białowieski Park Narodowy. Tuż za prowadzącą piątką, z niewielką stratą w liczbie kliknięć, plasuje się Zamek Książ w Wałbrzychu oraz Międzyrzecki Rejon Umocniony i Szlak Orlich Gniazd. Zarówno prowadząca piątka, jak i kolejność mogą oczywiście ulec zmianie. Czasu na zastanowienie i oddanie głosu, zostało sporo.
Najbardziej liczyła się będzie umiejętność mobilizowania sympatyków. Zwolennicy obecnego lidera, Inscenizacji Bitwy pod Grunwaldem, wykazują na razie niezwykłą skuteczność w tej dziedzinie. Co nie dziwi. Od rycerzy i towarzyszącego im zaplecza wymaga się karności, dyscypliny, dobrej organizacji i umiejętności zręcznego jednania sojuszników w dążeniu do zwycięstwa. Inne znane atrakcje, cieszące się popularnością i frekwencją turystów, nie mogą się pochwalić takimi zdeklarowanymi grupami wsparcia, których członkowie niezmordowanie pomnażają liczbę kliknięć na narodowym portalu turystycznym. Oczywiście te zależności wpłyną na końcowy rezultat sondażu i wyniki mogą zrodzić zastrzeżenia wielu osób, co do jego rzeczywistej obiektywności. Tak jednak bywa z głosowaniami, zwłaszcza internetowymi. Przyjmijmy zatem, że w tym przypadku Top5 polskich regionów jest aktualnym rankingiem opinii internautów kształtujących się tak a nie inaczej na początku roku 2016. Być może za rok wyrazy sympatie zbiorą inni. Wygrani aktualnego sondażu będą promowani na łamach portalu narodowego, a także innych mediów POT.
Zasady głosowania i opisy 17 atrakcji polskich regionów znajdują się w Aktualnościach Turystycznych pod tym linkiem oraz na Narodowym Portalu Turystycznym www.polska.travel/hity. Lista została zestawiona w kolejności alfabetycznej według województw.