Złoty Certyfikat POT
Szlak Zabytków Techniki coraz lepszy
Złoty Certyfikat dla Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego dla wielu był ogromnym zaskoczeniem. Pierwsza w historii taka nagroda zobowiązuje! Od 2008 r. trwa ciągły rozwój tego markowego produktu turystycznego.
W 2008 r. Szlak Zabytków Techniki tworzyło 31 obiektów z całego województwa. Dziś jest ich już 36. Jednak nie ilość miejsc na szlakowej mapie jest tu najważniejsza. Zarządzający produktem doskonale zdają sobie sprawę z tego, że o jego powodzeniu w dużo większym stopniu decyduje stopień komercjalizacji poszczególnych obiektów i poziom współpracy między nimi.
Od początku istnienia zarządzający produktem Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego kładzie nacisk na szkolenia wewnętrzne. Chodzi w nich nie tylko o przekazanie merytorycznej wiedzy pracownikom poszczególnych obiektów (trzeba pamiętać, że ta jest na bardzo różnym poziomie – członkami Szlaku są zarówno korporacje, jak i stowarzyszenia non profit, działające w oparciu o pracę wolontariuszy), ale też o wytworzenie więzi i świadomości wspólnego interesu. Można powiedzieć, że po kilku latach działalności ta wspólnota interesów już się wytworzyła. Jej najprostszym przykładem są materiały reklamowe obiektów. Oczywistym już jest, że na wszystkich materiałach promocyjnych, obok logotypu poszczególnych obiektów, znajduje się też identyfikacja Szlaku. Wydaje się, że to banał, jednak trzeba było do tego dochodzić…
Wśród działań zmierzających do pełnej komercjalizacji Szlaku Zabytków Techniki wyróżnić można kilka faz. Na początku, jeszcze przed uzyskaniem Złotego Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej, wszystkie obiekty Szlaku zostały oznakowane. Przed każdym z nich stoi tablica z 3-języczną informacją o Szlaku i samym obiekcie. Na drogach całego województwa pojawiły się turystyczne znaki wskazujące dojazd. Od początku istnienia Szlaku wydawane są wysokonakładowe publikacje promocyjne – mapy i przewodniki. Są one dostępne w obiektach, punktach informacji turystycznej, na targach turystycznych i innych imprezach promocyjnych.
Kolejnym etapem promocji tego markowego produktu turystycznego były kampanie reklamowe województwa śląskiego, których Szlak Zabytków Techniki jest stałym elementem. Reklamowano go w ramach kampanii wewnętrznych („Śląskie na wyciągnięcie ręki”), ogólnokrajowych (wizerunkowej „Pasjonauci polecają śląskie” i produktowej „Sezon na śląskie”), a nawet zagranicznej (na rynku niemieckim – „Guck mal! Schlesien”). Osobną kampanię promocyjną miała również Industriada, czyli organizowane od 2010 r. Święto Szlaku Zabytków Techniki. Ta jednodniowa impreza z roku na rok przyciąga coraz więcej osób, nie tylko mieszkańców śląskiego. Aktywności w ramach jej trzeciej edycji organizowało ponad 50 podmiotów z całego województwa. W imprezie wzięło udział 62 tysiące osób!
- Szlak Zabytków Techniki jest markowym produktem turystycznym naszego województwa. Rozwiniętym na tyle, że można o nim już mówić jako o produkcie skomercjalizowanym - podsumowuje Agnieszka Sikorska, dyrektor Biura Śląskiej Organizacji Turystycznej. Najlepszym przykładem tego skomercjalizowania jest fakt, że obiekty Szlaku zaczynają być widoczne w ofertach biur podróży. I to nie jako pojedyncze kopalnie, czy browary, ale właśnie jako Szlak Zabytków Techniki. Jak na produkt istniejący od 2006 r. wynik jest całkiem niezły.
Szlak Zabytków Techniki w Internecie: