ROT WŚ była pierwszą instytucją w Polsce, która skomunikowała swoją stronę www.swietokrzyskie.travel z bazą Polskiej Organizacji Turystycznej
Bliska wizja wzorcowego Systemu Informacji Turystycznej
Regionalne Centrum Informacji Turystycznej w Kielcach wspierane przez 10 centrów oraz 20 punktów „it” w terenie, portal informacji turystycznej oraz spójne oznakowanie. Tak najprawdopodobniej już za rok będzie wyglądał System Informacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. Pieniądze na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Autorem koncepcji rozwoju sieci jednostek świadczących usługi „it” jest Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego. Koncepcja stanowi część autorskiego projektu promocji świętokrzyskiej turystyki, jaki planuje zrealizować ROT WŚ.
Projekt, który zakłada wydanie na promocję ponad 7 milionów złotych do 2011 roku przewiduje m.in. zwiększenie liczby wydawnictw promocyjnych, reklamę prasową i telewizyjną, kampanię billboardową, organizację imprez promujących region oraz stworzenie Zintegrowanego Systemu Informacji Turystycznej.
Jak pokazują badania ruchu turystycznego, w 2007 r. woj. świętokrzyskie odwiedziło 1,5 mln turystów, co stanowi wzrost odwiedzających o 25% w stosunku do roku poprzedniego. Sytuacja ta sprawia, że coraz bardziej odczuwalny jest brak profesjonalnie przygotowanych miejsc, w których można by obsługiwać turystów na wysokim poziomie. W chwili obecnej w regionie działa tylko 10 punktów „it” i trzeba zauważyć, że jest to liczba niewystarczająca.
Jak mówi Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor Biura świętokrzyskiej ROT, sytuacja ta nie potrwa zbyt długo. - W przyszłym roku planujemy duże inwestycje związane z rozbudową Systemu Informacji Turystycznej. W centrum Kielc, na blisko 170 m2 powstanie najnowocześniejsze w Polsce Centrum Informacji Turystycznej. Projekt aranżacji lokalu powierzyliśmy profesjonalnej firmie projektowej z Warszawy. Na ich koncie są realizacje między innymi dla takich firm, jak PTC Era, Levis, Adidas, Nike, Puma, Sony, Lee, Olsen, Swarovski, Atlantic, Chopard, Ingersoll Rand, Bergson, Canada Goose i inni.
Obsługa Centrum prowadzona będzie 7 dni w tygodniu przez doświadczonych informatorów znających języki obce. Na miejscu na turystów czekać będą bezpłatne wydawnictwa promocyjne i gadżety. Oprócz tego zainteresowani będą mogli skorzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu, czytelni turystycznej oraz dobrze zaopatrzonego sklepu z pamiątkami. Dodatkowo Centrum zajmować się będzie animacją ruchu turystycznego poprzez organizację konkursów, wycieczek i spotkań z ciekawymi ludźmi. Otwarcie regionalnego Centrum Informacji Turystycznej planowane jest na czerwiec przyszłego roku.
Przy tej okazji warto dodać, że inicjatywa ta jest kolejnym pomysłem na współpracę sieciową, której ROT WŚ od początku swojego istnienia jest gorącym orędownikiem. Do współpracy przy tworzeniu Centrum zaangażowano Urząd Miasta Kielce, Starostwo Powiatowe w Kielcach oraz Oddział Świętokrzyski PTTK.
Centrum ma być wspierane przez rozsianą po całym woj. sieć centrów i punktów informacji turystycznej. W sumie ma ich powstać ponad 30. Będą zlokalizowane zarówno w Urzędach Miast i Gmin, jak i - co ważne dla turystów - przy największych atrakcjach turystycznych. Wszystkie jednostki zaopatrzone zostaną w spójne oznakowanie, które powstanie w oparciu o Identyfikację Wizualną, której autorem jest właśnie ROT WŚ.
- Naszym celem jest, aby miejsca te stały się swoistą wizytówka regionu. Chcemy, aby ludzie czuli się w nich przyjemnie i komfortowo, stąd tak dużą wagę przykładamy do wystroju i wyposażenia – dodaje M. Grzywna. Co ważne, oznakowanie obejmie również drogi dojazdowe oraz centra miast i gmin, w których powstanie informacja turystyczna.
Uzupełnieniem centrów i punktów informacji turystycznej w warstwie cyfrowej będzie Portal Informacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. Powstanie on na podbudowie funkcjonującej już strony www.swietokrzyskie.travel, którą ROT uruchomił w 2007r.
Portal cechował się będzie nowoczesną konstrukcją opartą o system zarządzania treścią CMS. Intuicyjna nawigacja, przejrzysty układ portalu oraz oryginalna szata graficzna zadowolą nawet najbardziej wybrednych użytkowników. Na portalu znajdą się informacje o dostępnej bazie noclegowej i gastronomicznej, atrakcjach turystycznych, garść informacji praktycznych oraz kalendarium imprez.
Portal uzupełniony będzie oczywiście o najnowocześniejsze rozwiązania multimedialne, m.in. wirtualne spacery, filmy wideo, interaktywne mapy oraz platformę e-learning. Całość tłumaczona będzie na 3 języki obce: angielski, rosyjski i niemiecki.
Planujemy utworzyć także 10 podportali, którymi administrować będą informatorzy zatrudnieni w centrach informacji turystycznej. Dane przez nich zbierane i wprowadzane na stronę pojawiać się będą jednocześnie na portalu głównym. Wszystkie strony zostaną skomunikowane z bazą Polskiej Organizacji Turystycznej w ramach systemu ISIT. Dzięki temu informację te dostępne będą również na Portalu Narodowym www.polska.travel.
Warto dodać że ROT WŚ była pierwszą instytucją w Polsce, która skomunikowała swoją stronę z bazą POT.
W końcowym etapie realizacji w/w działań przeprowadzona zostanie szeroka kampania promocyjna w Internecie, która obejmie; ankiety, sondy internetowe, filmiki reklamowe oraz kampanię billboardową w największych portalach.