Bardzo liczymy na systemowe i cykliczne wsparcie POT
Rozmowa z Marcinem Ulanowskim, członkiem zarządu Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i Sylwią Grudzińską, dyrektorką Biura PROT.
- Czy spotkanie organizowane wspólnie z POT spełniło Pana oczekiwania?
Marcin Ulanowski - Po rozmowach z uczestnikami konferencji mogę stwierdzić, że tak, choć wiele tematów jeszcze zostało nie dotkniętych. Przedstawiciele podmiotów tworzących branżę turystyczną województwa podlaskiego usłyszeli wiele ciekawych i przydatnych informacji na temat marki regionu, komercjalizacji ofert oraz wejścia na nowe rynki zagraniczne. Jednak największą dyskusję wywołała debata. To właśnie w niej wyszło co jest przede wszystkim do zrobienia w regionie. Do najważniejszych wniosków płynących po konferencji można zaliczyć: - konieczność szybkiego i właściwego podziału zadań związanych z zarządzaniem turystyką w województwie podlaskim, pomiędzy departamentami Urzędu Marszałkowskiego, Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną, jednostkami samorządu gminnego, przedsiębiorcami oraz organizacjami branżowymi i pozarządowymi. - potrzebę bezpośrednich spotkań lokalnych i regionalnych pomiędzy osobami, które zajmują się kreowaniem, realizacją oraz rozwojem działań turystycznych, zarówno komercyjnych jak i typowo promocyjnych. - zwiększenie ilości i częstotliwości merytorycznych szkoleń, warsztatów oraz konferencji dla branży turystycznej, które podniosą wiedzę uczestników, stworzą warunki do wymiany poglądu i dobrych praktyk, a także mocniej zintegrują całą społeczność turystyczną. - konieczność wyłonienia i wsparcia lokalnych liderów, którzy pociągną lokalną społeczność do większego zaangażowania w działania na rzecz rozwoju turystyki w poszczególnych krainach turystycznych.
Liczymy tu bardzo na systemowe i cykliczne wsparcie Polskiej Organizacji Turystycznej, której Prezes Wojciech Fedyk zadeklarował stworzenie swoistej Akademii Lokalnych Liderów. Dzięki temu ROTy i LOTy będą posiadać jeszcze bardziej przygotowaną i profesjonalną kadrę do zarządzania turystyką, co bezpośrednio przełoży się na ilość, jakość i skuteczność prowadzonych działań.
- Jakie zagadnienia powinny być najważniejsze dla usprawnienia trójszczeblowego systemu zarządzania turystyką POT-ROT-LOT?
- Podczas konferencji i debaty regionalnej zwrócono uwagę, że trójszczeblowy system zarządzania turystyką POT-ROT-LOT nie jest zrozumiały dla każdego przedstawiciela szeroko pojętej branży turystycznej. Większe i o turystycznym potencjale samorządy gminne i powiatowe w województwie podlaskim nie widzą potrzeby wspólnej kooperacji w promocji i rozwoju turystyki całego regionu. Większość samodzielnie prowadzi działania, obejmujące zwłaszcza organizację wydarzeń kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych. Czasem pojadą na jakieś targi, wyślą pracownika na konferencję lub szkolenie, jednak brak jest silniejszej woli współpracy i angażowania się w projekty, działania kluczowe dla całego regionu. Każdy sobie rzepkę skrobie! A przecież nie o to chodzi
w promocji turystycznej regionów. Przedstawię to na przykładzie.
Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna, bo do nie się odniosę, powinna być swoistą szkołą podstawową. Zbiera uczniów (samorządy, NGO’s, przedsiębiorcy) z regionu, by wspólnie nauczyć ich podstawowych zagadnień dotyczących współdziałania na rzecz rozwoju turystyki. W ramach zajęć są takie przedmioty jak tożsamość marki województwa; standaryzacja i certyfikacja obsługi ruchu turystycznego; współpraca zespołowa; nowe trendy i technologie w turystyce; myśl globalnie, działaj lokalnie! Zagadnień jest jeszcze więcej, jednak to co najważniejsze to, że podmioty z różnych sektorów mogą się ze sobą uczyć. Co to daję? A to, że pod parasolem PROTu przedsiębiorcy, samorządy oraz organizacje pozarządowe z całego województwa mogą zacząć ze sobą ściślej współpracować, a nie konkurować. Turystą trzeba się DZIELIĆ! Tylko wtedy osiągniemy więcej.
Kolejnym krokiem, czyli szkołą średnią jest zorganizowanie społeczności lokalnej i turystycznej w ramach Lokalnej Organizacji Turystycznej. Dobre praktyki wyniesione z PROTu trzeba teraz przenieść na swoje lokalne podwórko. Jak to zrobić? Prosto. Samorządy wraz przedsiębiorcami, pasjonatami, NGO’sami powołują LOT. Przedsiębiorcy przechodzą z PROTu do LOTu, jednak samorządy zostają i PROT i wchodzą do LOT. Dlaczego? By mieć jeszcze silniejsze oddziaływanie na klienta docelowego, czyli turystę. Natomiast przedsiębiorcy w LOT zaczynają konkretnie komercjalizować lokalną ofertę, tworząc całoroczne pakiety turystyczne. Dzięki temu każdy (MŚP, jst, NGO’s) zaczyna zarabiać więcej.
Ostatnim krokiem jest szkoła wyższa, w której świadome i profesjonalne LOTy, ROTy zaczynają tworzyć wspólne pakiety turystyczne regionalne, ponadregionalne, a nawet
i transgraniczne. Dzięki temu naturalnie dzielą się turystą i podobnie jak na kolędzie... odprowadzają księdza (turystę) do kolejnych drzwi (krainy turystycznej).
Natomiast Polska Organizacja Turystyczna jako organizacja centralna, powinna jeszcze wyraźniej wcielić się w rolę eksperta, partnera i „ojca”, który troszczy się o swoje dzieci w regionach. Ale żeby to się udało, to najpierw trzeba zacząć edukację w PROT, do czego szczególnie namawiam tych co jeszcze się wahają.
- Który rynek zagraniczny jest dla Państwa priorytetowy.
Sylwia Grudzińska: - Podczas konferencji został szczegółowo omówiony rynek skandynawski w skład, którego wchodzą takie kraje jak: Szwecja, Dania, Norwegia i Finlandia. Niewątpliwie jest to dla nas szansa na pozyskanie świadomego klienta, który dba o środowisko naturalne i lubi odpoczywać w otoczeniu dzikiej natury. Jego preferencje odpoczynku idealne odpowiadają posiadanym w naszym województwie zasobom.
Warto się tu również zastanowić nad partnerskim podejściem z Litwą by wspólnie stworzyć ofertę transgraniczną, która będzie ciekawym rozwiązaniem na spędzenie wolnego czasu dla turysty skandynawskiego.
Bezpośrednie sąsiedztwo z Litwą i Białorusią jest naturalnym czynnikiem do rozwoju turystyki sąsiedzkiej. W chwili obecnej zarówno Litwini jak i Białorusini w większości przyjeżdżają do podlaskiego na zakupy, choć coraz częściej pytają o ofertę wypoczynkową, SPA&Wellness i kulturalną. Udogodnienia z bezwizowym ruchem przygranicznym i otwarcie się Białorusi na działania turystyczne stwarza duży potencjał do wprowadzania spersonalizowanych oferta pod konkretne grupy klientów. Jednak aby do tego doszło potrzebujemy częstszych rozmów, konsultacji oraz spotkań z przedstawicielami przedsiębiorców oraz samorządów. Najbliższą okazją będą Targi World Travel Show w Nadażynie, gdzie przedstawiciele Obwodu Grodzieńskiego będą wspólnie z województwem podlaskim promować możliwości turystyki transgranicznej Polski i Białorusi. Natomiast z partnerami z Litwy prowadzimy rozmowy na temat wspólnej promocji transgranicznej i tworzenia oferty pobytowej m.in. w oparciu o połączenie kolejowe Białystok-Kowno prowadzone przez Podlaskie Przewozy Regionalne. Dodatkowym atutem łączącym nasze kraje jest kuchnia regionalna, kultura, historia, która dla wielu Europejczyków nie jest jeszcze znana przez co może stanowić coś orientalnego w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Może jeszcze coś o prelegentach i programie.
- Po konferencji regionalnej zwróciliśmy się z zapytaniem do osób uczestniczących czy spotkanie spełniło ich oczekiwania. Najwięcej pozytywnych komentarzy dotyczyło właśnie prelegentów! Dzięki współpracy z Polską Organizacją Turystyczną udało się ściągnąć najlepszych praktyków w określonej dziedzinie tak by odpowiedzieć na nurtujące potrzeby podlaskiej branży turystycznej.
Wśród prelegentów znaleźli się profesjonaliści w swoich dziedzinach. Piotr Łukasiewicz (Millward Brown) odpowiadający za opracowanie „Zasad komunikacji marki Województwa Podlaskiego”, Jan Mazurczak (Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna) twórca akcji „Poznań na pół ceny” oraz Małgorzata Hudyba (Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej w Sztokholmie).
Pan Piotr podkreślał jak ważne jest pozycjonowanie marki województwa podlaskiego oraz podsumował wdrażanie przyjętej koncepcji. Logo województwa określił jako jego skarb, który jest już bardzo rozpoznawalny. Przedstawił mocne strony woj. podlaskiego w tym przede wszystkim bliskość i bogactwo przyrody. Ogromna szansą podlaskiego aktualnie na promocję jest produkcja filmowa „Królestwo” i trend „Slow Life”.
Jan Mazurczak przedstawił jak realizuje działania w Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej przekonując możliwość realizacji podobnych działań na rynku podlaskim. Opowiadał o tym jak spakietyzować, skomercjalizować, a w rezultacie sprzedać ofertę. Wiele cennych wskazówek będzie można wykorzystać już w planie działań na 2017 rok!
Małgorzata Hudyba, dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej
w Sztokholmie zaprezentowała ofertę szyta na miarę klienta z krajów nordyckich. Zaprosiła do współpracy przedstawicieli podlaskiego rynku turystycznego. Zainteresowanie współpracą już na konferencji wyraził przedstawiciel Miasta Augustów.
Podsumowując to co z perspektywy PROT’u okazało się najcenniejsze to, że branża turystyczna województwa podlaskiego jest otwarta na współpracę, a zadaniem PROT’u jest zachęcanie, stymulowanie oraz pokazywanie jak można angażować się w rozwój produktów turystycznych, a także tworzenia lokalnych pakietów turystycznych możliwych do kupienia dla turysty.