W dorzeczu Wieprzy, Grabowej i Unieści
DarLot z mediami za pan brat

Darłowska Lokalna Organizacja Turystyczna należy niewątpliwie do grupy najbardziej kreatywnych: nie tylko mówi się tutaj o poszukiwaniu dróg tworzenia produktów promowania innowacyjnych produktów turystycznych, ale te drogi się odnajduje. Wystarczy choćby spojrzeć na aktywność DarLotu na wielu targach turystycznych, wspaniale zaopatrzone i wyróżniające się wystrojem stoiska, a zwłaszcza profesjonalizm przedstawicieli.
Jak podkreśla Jarosław Lichacy, odpowiedzialny za promocję powiatu w Starostwie Powiatowym – niezmiernie ważna jest lokalizacja organizacji w odrestaurowanym budynku dworca PKP w Sławnie. W tym samym obiekcie mieści się Regionalne Centrum Informacji Turystycznej prowadzone przez DarLot. Nie ma tutaj sezonowości: placówka jest czynna przez cały rok. Organizacja obejmuje nie tylko gminy powiatu sławieńskiego, ale także miasta i gminy Sianów i Polanów. Prowadzi także centrum „it" w Darłowie oraz punkt „it" w Darłówku.
Potrzebny konstruktywny dialog
W 2013 r. już po raz drugi Starostwo Powiatowe w Sławnie oraz Darłowska Lokalna Organizacja Turystyczna zorganizowały debatę „Media a Turystyka" z udziałem m.in. przedstawicieli Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej, Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, uczelni, samorządów i mediów
Wnioski z debaty skrupulatnie odnotował jej współinicjator, Jarosław Lichacy. Stwierdzono m.in. że w regionach turystycznych rolą samorządu lokalnego, branży turystycznej i społeczności lokalnej jest zabieganie o promocję w mediach. Równocześnie turystyka, poprzez swą interdyscyplinarność gospodarczą i społeczną powinna stanowić istotny temat bieżących wiadomości, publikacji czy reportaży. Media są potrzebne turystyce, a turystyka mediom. Promocji regionów turystycznych musi towarzyszyć ścisła, systematyczna i stała współpraca sektora turystycznego z szeroko rozumianymi mediami. Współczesna komercjalizacja środków masowego przekazu sprawia, że na czołówki przebijają się sensacje, tymczasem społeczeństwo (w tym potencjalni usługodawcy i usługobiorcy) oczekują na rekomendację i promocję dobrych praktyk. Zauważono, iż media mogą niekorzystnie przedstawić dany region lub też podmiot turystyczny rozpowszechniając wiadomości nierzetelne lub niesprawdzoną informację. W działaniach promocyjnych podejmowanych przez samorządy lokalne wymagana jest współpraca, perspektywiczny plan oraz dostrzeganie całości gospodarki regionu. Fakt położenia w atrakcyjnym turystycznie regionie, np. w sąsiedztwie morza i plaży nie jest wystarczający do pozyskania turystów. Należy tworzyć nowe produkty i pracować nad ich marką, przez co będzie można zatrzymać turystów niezależnie od pogody, stworzyć modę na wypoczynek w kraju.
Partnerskie relacje z mediami z pewnością przyczynią się do ich uatrakcyjnienia zgodnie z rzeczywistymi potrzebami czytelników, a jednocześnie ułatwią promocję regionów. DarLot daje dobry przykład.
Jan Paweł Piotrowski