+48 Magazine
Lifestylowo o Pomorzu po drugiej stronie Bałtyku

Z inicjatywy Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej rynek wydawniczy wzbogacił się o czasopismo lifestylowe noszące tytuł „+48 Magazine”. Będzie redagowane i wydawane na Pomorzu, czytane zaś w Skandynawii. Ukazał się pierwszy numer, mamy nadzieję, że zdobędzie wiernych ,odbiorców i z maszyn drukarskich zejdą kolejne.
Moda na bezpłatne regionalne magazyny lifestylowe nie narodziła się na Pomorzu, ale pomysł, aby posłużyć się nią do promowania regionalnych atrakcji turystycznych wśród potencjalnych klientów zagranicą – możemy zapisać na koncie specjalistów PROT, w długiej kolumnie niebanalnych koncepcji marketingowych. Szybki internet zespolony z elektronicznymi gadżetami zdominował na dobre przekaz informacji turystycznych, ale, pomimo to, słowo drukowane nie straciło czytelników. Jeśli papierowy nośnik wypełnia interesująca treść, tej z kolei towarzyszy wysokiej jakości szata edytorska, o ile wydawca zadba o umiejętny kolportaż, i co zrozumiałe, połączy wydanie tradycyjne z wersją on-line - można być pewnym zwielokrotnionego efektu czytelniczego.
Czytelnicy w Szwecji i Danii
Z tego założeniawyszli kreatorzy PROT, którzy zdecydowali się wstrzelić w trend lifestylowy i wykorzystać tę sprawdzoną przez wydawców prasy metodę do popularyzowania usług turystycznych Pomorza wśród mieszkańców przeciwległego brzegu Bałtyku. Spragnieni słońca bladolicy Szwedzi najchętniej udają się dla podreperowania nastroju na południe, na przykład tłumnie odwiedzają Tajlandię. W polu ich zainteresowańznajduje się również północna Polska. Z innych względów aniżeli walory strefy klimatycznej. Choć i tych całkowicie pomijać nie należy, silniejszym magnesem jest rozwój regionu, rosnąca jakość usług i ich relatywnie niskie ceny oraz wygodna sieć połączeń komunikacyjnych. Ten ostatni argument ma niebagatelne znaczenie. Przewoźnicy nie ustają w staraniach, aby skłonić potencjalnych klientów po drugiej stronie Bałtyku, do jak najczęstszego pokonywania akwenu drogą morską i powietrzną. Umiejętnie redagowane czasopismo lifestylowe może w niezliczonej liczbie konfiguracji podrzucać pomysły, zachęcać, skutecznie uzasadniać i popularyzować powody, dla których warto odwiedzić Pomorze wybierając się w podróż, tam i z powrotem, na pokładzie promów Stena Line oraz maszyn linii lotniczej WizzAir, które lądują na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Tych trzech partnerów przyjęło propozycję PROT do przyłączenia się do nowego przedsięwzięcia promocyjnego w roli współwydawców periodyku „+48 Magazine”. Przygotowanie tekstów, tłumaczenie, projekt graficzny, skład i druk powierzone zostało firmie „ASZ-reklama”. Pracownicy PROT koordynują prace redakcyjne przy doborze tematycznym i opracowywaniu materiałów, dostosowywaniu ich do specyfiki kulturowej skandynawskich czytelników. Nakład magazynu w liczbie 20 tys. egzemplarzy trafił do rąk czytelników w Szwecji i częściowo w Danii.
Tradycyjnie i on-line
Metody dystrybucji są zróżnicowane, na przykład część nakładu dołączona została do popularnego kobiecego czasopisma TARA, w którym drukowane są reklamy z adresem internetowym wydania on-line„+48 Magazine”. Wydawcy zaplanowali, zgodnie z regułami biznesu wydawniczego, trzy numery czasopisma. Obecne o tematyce jesienno-zimowej; następne: wiosenno-letniej; i trzecie, ponownie o treści nawiązującej do kolorytu, nastroju i ofert handlowych typowych dla ostatniej pory roku. Niezależnie od sezonu, uwagę czytelników autorzy kierują głównie na atrakcje, których wpływ aury dotyczy w mniejszym stopniu. Zalety restauracji, przyjemności zakupów, rozliczne propozycje organizacji czasu dla rodzin z dziećmi. Teksty dziennikarskie i materiały promocyjne uzupełniają reklamy firm, których dobór też nie jest przypadkowy i pozostaje w konwencji wydawnictwa.
Z ogólnikowych danych udostępnianych przez przewoźników na temat liczby pasażerów schodzących po trapach promów na gdyńskie nabrzeże i opuszczających samoloty na gdańskim lotnisku wynika, że ruch pasażerski ze Skandynawii w ostatnim roku zwiększył się o kilkanaście procent. Niebawem „+48 Magazine” kolportowany na promach Stena Line, w uczęszczanych miejscach w Karlskronie, Sztokholmie, Goteborgu i Malmo, powinien mieć w tej poprawiającej się statystyce swój udział.