Ogólnopolskie Otwarcie Sezonu Zimowego 2016/17
Nawet najlepsza oferta to zbyt mało, żeby produkt z sukcesem sprzedać
Małopolskie kurorty narciarskie systematycznie podnoszą standard usług. Niekiedy mankamentem jest brak śniegu. Szczęśliwie, nie tym razem. Dobrze sypnęło jeszcze przed oficjalną inauguracją sezonu narciarskiego, na który zaprosiła narciarzy Małopolska Organizacja Turystyczna. W otwarciu wzięła też udział grupa touroperatorów z Rosji, zainteresowana organizacją zimowych wyjazdów do Polski, która przebywała w naszym kraju w podróży studyjnej zorganizowanej przez Małopolską Organizację Turystyczną we współpracy z Zagranicznym Ośrodkiem POT w Moskwie.
Gospodarzem wydarzenia było Centrum Narciarskie Master Ski w Tyliczu, najlepszy ośrodek narciarski w Polsce w kategorii „Małe stacje Narciarskie” 2016 w plebiscycie portalu onet.pl. Okolice Tylicza leżącego dwa kroki od Krynicy Zdroju, zyskują na turystycznej renomie. Zwolennicy aktywnego wypoczynku znajdują tu dobre warunki o każdej porze roku. Zimą – doskonale przygotowane trasy zjazdowe i biegowe dostosowane do różnego poziomu umiejętności wraz z nowoczesną infrastrukturą. Centrum Narciarskie Master-Ski na północnym zboczu Tylicza posiada kolejkę krzesełkową, trzy wyciągi, wypożyczalnię sprzętu, szkółkę narciarską i bezpłatny parking dla zmotoryzowanych, a także karczmę przy stoku, zachęcającą regionalnym menu i gościnnymi wnętrzami po intensywnym dniu w plenerze. W piątek, 16 grudnia, wszyscy przybyli na oficjalne Ogólnopolskie Otwarcie Sezonu Zimowego 2016/17, korzystali z kolejki krzesełkowej bezpłatnie, zaś regionalnej karczmie na kilka godzin nadano funkcje konferencyjne.
Imponujący potencjał
Seminarium z udziałem przedstawicieli branży turystycznej i mediów, które poprzedziło symboliczną ceremonię rozpoczęcia sezonu zimowego, poświęcone zostało nowym trendom w zimowej promocji Małopolski, czyli inaczej mówiąc, najefektywniejszym metodom popularyzacji zimowej oferty Małopolski wśród turystów krajowych i zagranicznych. Spotkanie moderowane przez Jana Wieczorkowskiego, wiceprezesa Małopolskiej Organizacji Turystycznej, otworzyli prezes MOT Leszek Zegzda, burmistrz Krynicy Zdroju Dariusz Reśko i kierownik Centrum Narciarskiego Master-Ski Bartłomiej Miejski. Przesłanie konferencji potwierdza uniwersalna zasadę mówiącą, że nawet najlepsza oferta to zbyt mało, żeby produkt z powodzeniem sprzedać. By ten zasadniczy cel osiągnąć, potrzeba inwencji marketingowej i strategii medialnej. Wprowadzenia do tej tematyki dokonał prezes Leszek Zegzda. Punktem wyjścia są zasoby Małopolski. Region dysponuje imponującym potencjałem. 62 stacje narciarskie w tym 25 posiadające trasy biegowe, ponad 300 wyciągów narciarskich i prawie 300 kilometrów tras zjazdowych. Ponadto bogata oferta rekreacyjna towarzysząca sportom zimowym. Właściciele ośrodków sportów zimowych, które są sukcesywnie rozbudowywane i modernizowane, coraz powszechniej wprowadzają rozwiązania stosowane w zagranicznych kurortach narciarskich, na przykład skipassy wspólne dla kilku stacji czy nowoczesne urządzenia treningowe ułatwiające podnoszenie umiejętności początkującym narciarzom.
Specjaliści social mediów niezbędni w kampaniach promocyjnych
Na przykładzie Centrum Narciarskiego Master-Ski laureata plebiscytu „Najlepsza Stacja narciarska Małopolski”, kierownik ośrodka Bartłomiej Miejski omówił znaczenie promocji w sieci dla poziomu ruchu turystycznego. Zwycięstwo w plebiscycie popularnego portalu oraz prezentacje na forach społecznościowych wyraźnie podniosły frekwencję w obiektach Master-Ski. Do zjawiska efektywności wykorzystania marketingowego informacji, którymi dzieli się społeczność on-line, odniósł się Adrian Gamoń, CEO Social Frame, opiekun merytoryczny studiów Marketing Miejsc i Kreowania Marek Lokalnych na AGH w Krakowie. Zdaniem Gamonia włączenie social mediów do narzędzi promocji miejsc i usług turystycznych jest podstawą w planowaniu działań marketingowych pod kątem odbiorcy. Im większa i bardziej różnorodna oferta tym łatwiej zwraca uwagę użytkowników wyszukiwarek. Aby trafiła do wybranej grupy potencjalnych odbiorców, wymaga jednak fachowego przygotowania. W gąszczu informacji niełatwo wyróżnić tę, o którą chodzi nadawcy. Amatorskie kampanie niewiele dają, stąd ich organizatorzy, chcąc mieć gwarancję powodzenia, coraz częściej powierzają specjalistom social mediów zadanie przygotowania i prowadzenia tego typu akcji promocyjnych.
Zagraniczne ośrodki konkurują o polskich narciarzy
Paweł Mierniczak, dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej zaprezentował plan i program zimowej promocji Małopolski pod kątem poszerzenia informacji o dodatkowych atrakcjach regionu. Duży nacisk MOT kładzie na promocję Szlaku Architektury Drewnianej i Małopolskiej Trasy Smakoszy. Sprawdził się pomysł wykorzystania w działaniach promocyjnych kampera, którym po Europie podróżuje zespół MOT-u prowadząc działania, które budują i pozycjonują markę Małopolski. Program promocyjny wzbudza zainteresowanie i spodziewaną reakcję odbiorców, rośnie liczba turystów nie tylko w Krakowie, ale w całym regionie. Oczekiwane efekty przynosi public relations, dobra prasa, programy radiowe i telewizyjne, publikacje w mediach internetowych. Turyści zainteresowani są organizowanymi plebiscytami na Najlepsze Stacje Narciarskie, Najlepsze Trasy, Najlepsze Szkoły Narciarskie i Najlepszych Instruktorów. Z praktycznego powodu. Plebiscyty, w atrakcyjny sposób dostarczają planującym zimowe urlopy turystom, wiedzy o najlepszych ośrodkach narciarskich i zakresie oferowanych usług. Tematyka zimowego wypoczynku wypełnia w telewizji regionalnej 22 godziny emisji. – Cieszymy się z sukcesów marketingowych a równocześnie monitorujemy konkurencje. Słowacja i Austria ostro walczy o polskich turystów. Wygrywamy tylko odległością do ośrodków bo oferta i ceny zaczynają być porównywalne. Dla rodzin z dziećmi ważne jest, aby czas dojazdu był krótki. Zakorkowany Kraków i zakopianka podobno zniechęca turystów do wyjazdów, ale realne odniesienia świadczą o trendzie wprost przeciwnym. Od kilku lat brak jest wolnych miejsc w większości ośrodków na przełomie grudnia i stycznia – mówi Paweł Mierniczak.
Przybywa inicjatyw podnoszących atrakcyjność zimowego wypoczynku
Jak pokazują badania statystyczne Małopolska odnotowuje stały wzrost ruchu turystycznego, co potwierdza miedzy innymi skuteczność MOT w stosowaniu narzędzi promocyjnych. Konkurencja o względy turystów z roku na rok się zaostrza. Utrzymanie pozycji na rynku wymaga stałego poszerzania i podnoszenia poziomu oferty aktywnego wypoczynku zimowego. Powodzenie zdobywają trasy przystosowane do skituru, turystyki narciarskiej z dala od wygody wyciągów czy też spełniające wymagania wypraw na rowerach górskich o szerokich oponach sprawdzających się między innymi w trudnym zaśnieżonym terenie niedostępnym dla tradycyjnych jednośladów. Z ciekawą propozycją wyszła na przykład stacja Słotwiny Arena prowadząca Polskie Centrum Telemarku. Szkoła narciarska uczy jazdy dawną techniką wywodzącą się z Norwegii. Inicjatyw podnoszących atrakcyjność zimowego pobytu turystów w Małopolsce przybywa, byle tylko aura nie zawodziła. W tym roku w grudniu była łaskawa. W zimowej scenerii oficjalnego otwarcia sezonu w Małopolsce dokonali Jacek Krupa, marszałek Województwa Małopolskiego, Leszek Zegzda, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej i właściciel stacji Master-Ski Zenon Szlendak. Po części oficjalnej nastąpił pokaz ogni sztucznych i zjazd narciarzy z pochodniami, a później, jak to w zwyczaju, zabawa przy muzyce do białego rana.
Robert Krajewski