Lubelska ROT
Nowocześnie to znaczy skutecznie

Magdalena Mazur-Ciseł z Biura Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, a jednocześnie przewodnik po Lublinie i Lubelszczyźnie, na targach Tour Salon 2012 z dużą satysfakcją mówiła o najnowszych dokonaniach LROT.
Otwarta 6 sierpnia 2012 r. „Piwnica po Fortuną” w zabytkowej kamienicy lubelskiej starówki (Rynek 8) to zupełnie nowe, nietypowe zjawisko na mapie polskich centrów informacji turystycznej. Wyjątkowa jest już sama lokalizacja i wnętrze piwnic stylowej kamienicy, która mieściła kiedyś winiarnię. Sufit zdobi m.in. oryginalna polichromia z XVI wieku. W tych historycznych wnętrzach – dla swoistego kontrastu – pomieszczono nowoczesne multimedialne muzeum prezentujące atrakcje Lublina i Lubelszczyzny. Tutaj nie tylko można, ale nawet trzeba dotykać „eksponatów”, które zauroczą nas obrazem i dźwiękiem. Informacje są dostępne także w wersji angielskiej i niemieckiej. Jak zauważa rozmówczyni koncepcję tej niezwykłej placówki przygotowała ta sama firma, która aranżowała m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego i podziemną trasę pod krakowskim Rynkiem Głównym. Wstęp kosztuje 10 zł, ulgowy 8 zł. Nie przeszkadza to dużej frekwencji. Obiektem zarządza LROT, które jest też gospodarzem Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej przy Bramie Krakowskiej. Warto tutaj zauważyć, że Centrum kontynuuje tradycje Lubelskiego (kiedyś wojewódzkiego) Ośrodka Informacji Turystycznej nieprzerwanie czynnych od 1963 r. (w skali kraju to jeden z wyjątków!) a przez dziesiątki lat sprawnie zarządzanych przez dyrektorów Henryka Stefanka i Stanisława Turskiego. Dziś dyrektorem LROT i jednocześnie kierownikiem ośrodka „it” jest Dorota Lachowska. Centrum organizuje bezpłatne wycieczki tematyczne po Lublinie (wymóg wcześniejszego zapisania się).
Lublin dba o informację dla turystów. Wzorowe są tutejsze publikacje i miejskie trasy turystyczne. W mieście działa też Centrum Informacji „Szlak Jagielloński” - dodaje rozmówczyni.
Jan Paweł Piotrowski