Regiony na Targach Lato 2014

Turystyka krajowa ma się lepiej niż w latach ubiegłych. Po raz drugi, rok do roku odnotowuje wzrost. Polacy chętniej wypoczywają w Polsce, między innymi skłania ich do tego wyboru zróżnicowana, dobrze przygotowana, konkurencyjna oferta regionów. W jaki sposób prezentowały się podczas targów Lato sprawdzała wysłanniczka Aktualności Turystycznych.
Zachodniopomorskie – prezentowało się, jak przystało na targi z wakacyjną porą roku w tytule, na tle plaży skąpanej w słońcu. Justyna Switlicki i Barbara Jędrych z Zachodniopomorskiej Organizacji Turystycznej zapewniają, że tego właśnie oczekują goście odwiedzający stoisko. Największym zainteresowaniem cieszą się oferty z promocjami na weekend. Materiały promocyjne prezentują główne produkty turystyczne regionu: Zachodniopomorski Szlak Żeglugi, Pomorski Krajobraz Rzeczny; znaczące miejsce w ofercie zajmują też uzdrowiska: Świnoujście i Kołobrzeg. Oferta uzdrowiskowa regionu prezentowana jest też na oddzielnym stoisku Lokalnej Organizacji Turystycznej „Region Kołobrzeg".
Na stoisku Mazowsza - pod hasłem „Mazowsze - serce Polski" znaleźć można było stoiska Płocka, Konstancina-Jeziornej i miasta Warszawy. Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna przygotowała na targi specjalny katalog pod nazwą „Atrakcje Lato - Atrakcje Zima" - wyjaśnia obsługujący ladę MROT Radosław Krupa. Jest to katalog produktowy, wydany zgodnie z trendami, jakie panują w ROT- ach, gdzie kładzie się nacisk na komercjalizację produktu. Atrakcje pogrupowane są w programy turystyczne, takie jak Industrialne Mazowsze, Szlak Folkloru i Smaków Mazowsza czy Mazowsze na Filmowo, ze wskazaniem firm sprzedających daną ofertę: touroperatorów lub organizatorów. Bardzo ciekawą ofertę zawiera broszura „Wielki Gościniec Litewski" , wydana przez Lokalną Organizację Turystyczną o takiej nazwie, mieszcząca się w Sokołowie Podlaskim.
Mazowsze, nieodłącznie związane z rzeką Wisłą, angażuje się w projekty wiślane, na czele z projektem obchodów roku 2017 jako Roku Wisły. Reprezentujące członka MROT - Małgorzata Bylica i Anna Klonowska z Urzędu Miasta w Konstancinie-Jeziornej manifestują poparcie dla inicjatyw wiślanych, wspierając Andrzeja Stańskiego ( discoverwislariver.pl) i Jacka Andrzejaka ( kajaki-piaseczno.pl) w promocji bardzo ciekawego wydarzenia pod nazwą III Flis Festiwal – Spotkanie Kultur Nadrzecznych na Łurzycu, który odbędzie się 18-19 maja 2014 roku, a przy tym zachęcają do aktywnego wypoczynku na Mazowszu.
Śląsk, jak zawsze wspierany przez Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk", widoczny z daleka dzięki sporych rozmiarów ekspozycji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odwiedzających proponował warszawiakom na targach Lato swoje „the best". - Wiemy, że tutejsi goście targowi pytają najczęściej o Górny Śląsk, głównie z racji łatwego dojazdu do Katowic linią „Polski bus" - mówi Natalia Wójcik ze Śląskiej Organizacji Turystycznej. - Dla tej grupy mamy ofertę Szlaku Zabytków Techniki i Śląskich Smaków. Ci, którzy pytają o wypoczynek aktywny, są na drugim miejscu pod względem ilości zapytań, dlatego też wystawia się z nami Jura Krakowsko-Częstochowska i Beskid Żywiecki ze swoją ofertą turystyki aktywnej. Widać, że Śląsk postrzegany jest jako region o wielu możliwościach, od turystyki postindustrialnej „Czarnego Śląska", przez folklor i kulturę, różne formy turystyki: pielgrzymkową po śląskich sanktuariach z Częstochową na czele, i historyczną skumulowaną na Szlaku Orlich Gniazd, aż po aktywną w górach, na jurajskich skałkach czy Pustyni Błędowskiej.
Pomorskie stawia na silne lokalne organizacje turystyczne, które zawsze w tej części kraju były aktywne. Tym razem stoisko Pomorskiego zostało zbudowane na czterech ladach niczym na czterech filarach. Trzy z nich to lokalne organizacje turystyczne: Krynica Morska, Stegny i Serce Kaszub. - Model współpracy LOT-ROT był zawsze stawiany za wzór, przypominają obsługujący ladę pracownicy PROT - Katarzyna Lenczewska i Maciej Borucki. Te trzy organizacje mają doskonałą ofertę. Krynica Morska jako znany kurort na Mierzei Wiślanej, Stegny ze swoim kultowym wydarzeniem „ Mistrzostw Świata w Poławianiu Bursztynu"w Jantarze oraz Kaszuby – region, który z bogatą unikalną kulturą, kuchnią, pełen atrakcji turystycznych jest przysłowiową „wisienką na torcie" Pomorza. To najbardziej reprezentatywny zestaw propozycji dla regionu, obok Trójmiasta z jego zabytkami, ofertą kulinarną i wypoczynkową.
Wielka Pętla Wielkopolski to flagowy produkt województwa wielkopolskiego. Stoisko regionu oparte o podświetlaną mapę tego szlaku przyciąga uwagę i wyróżnia się wśród sąsiadów na hali targowej. Jak mówią obecni na stoisku Irena Frąckowiak i Mariusz Kumolka z Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, zostało ono zaprojektowane i przygotowane do realizacji projektu współfinansowanego ze środków WRPO pn. „Kompleksowa Promocja Wiodących Produktów Turystycznych Wielkopolski na lata 2010-2013". Partnerami Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej przygotowującej prezentację województwa byli: Miasto Konin i powiat koniński, Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna, Organizacja Turystyczna Leszno – Region, Urząd Miejski w Wolsztynie, Miasto Wągrowiec oraz przedstawiciele branży Pałac Batorówko, Hotel Olympic, Kompleks Wypoczynkowy „Olandia". Ekspozycja regionu wzbudzała szczególne zainteresowanie turystów preferujących aktywne formy wypoczynku. Przygotowano kompletną ofertę wydawniczą nt. szlaków rowerowych i wodnych. Co więcej, turysta mógł poczuć ducha rywalizacji biorąc udział w konkursach na rowerze treningowym. Kto pokonał najdłuższy dystans w określonym czasie otrzymywał gadżety rowerowe z Wielkopolski.
Lubelskie na tegorocznych targach promowało się pod hasłem „Lubelskie. Zasmakuj życia". Pod tym nośnym hasłem kryje się wiele znaczeń, tak, jak różnorodna jest oferta turystyczna regionu. Tu na jednym stoisku mundur leśnika noszony przez Waldemara Raduja z Poleskiego Parku Narodowego przypomina o skarbach natury, a towarzysząca mu Grażyna Zielińska z miasta Chełm zaprasza do turystyki miejskiej, historycznej i kulturowej. Podobnie jak Lokalna Organizacja Turystyczna „Zamość i Roztocze", która na targach reprezentuje miasto Zamość oraz okolice na wspólnym stoisku z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, dostarczając zainteresowanym kompleksowej informacji na temat atrakcji turystycznych i letniej oferty, zarówno tej spod znaku „Szlaku Pereł Renesansu", jak i aktywnego wypoczynku. Ofertę tę uzupełnia uzdrowisko Nałęczów zachęcając do wypraw na Lubelszczyznę po zdrowie i urodę.
Sądecka Organizacja Turystyczna, znana ze swoich produktów agroturystycznych, nagrodzonych Certyfikatami Polskiej Organizacji Turystycznej, czyli „Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami", „Małopolska Miodowa Kraina" i „Małopolska Wieś dla Seniorów", zaprezentowała się jak zwykle kolorowo, kusząc doniczkami pełnymi ziół, przysmakami i dziełami artystów ludowych. Znalazło się też miejsce na ofertę topowych hoteli Beskidu Sądeckiego, zrzeszonych w SOT. Hotel górski „Skihotel" z Suchej Doliny w Piwnicznej-Zdroju reprezentowała Małgorzata Hnatyszak, a sanatorium „Wiktor Cechini" z Żegiestowa-Zdroju Sylwia Kulig-Waligóra. Oba te obiekty, podobnie jak sąsiadujący z nimi obiekt „Perła Południa" z Rytra położone w przepięknej Dolinie Popradu, w Popradzkim Parku Krajobrazowym, są wizytówką ziemi sądeckiej z doskonałą ofertą zarówno latem na wędrówki górskie i spływy rzeką Poprad, jak i zimą na sporty zimowe w stacjach narciarskich.
(et-m)