Światowe dni.
O Krakowie usłyszą setki milionów ludzi na świecie - to jeden z wniosków szkolenia Polskiej Organizacji Turystycznej dla branży turystycznej w Małopolsce.
Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016, to niezwykła okazja do wypromowania miasta i regionu. Impreza o znaczeniu globalnym, odbywająca się w środowisku o znakomitym networkingu – wierni. O Krakowie usłyszą setki milionów ludzi na świecie - to jeden z wniosków szkolenia Polskiej Organizacji Turystycznej dla branży turystycznej w Małopolsce
W ramach cyklu szkoleń „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu" realizowanych przez Polską Organizację Turystyczną wraz z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi w 16 polskich regionach, przyszedł czas na Małopolskę. Obecna edycja odbyła się 22 maja w Muszynie, w hotelu Klimek, w przeddzień uroczystego otwarcia sezonu letniego. Gości spotkania powitali prezes POT Rafał Szmytke, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Leszek Zegzda i burmistrz Muszyny Jan Golba.
„Światowe Dni Młodzieży- wydarzenie dla ducha ...i biznesu"
Według założenia szkoleń pierwsze wystąpienie to spotkanie z dyrektorką Madryckiego ZOPOT Agatą Witosławską z prelekcją „Światowe Dni Młodzieży - wydarzenie dla ducha ...i biznesu" . Dobór prelegenta i tematu związany jest bezpośrednio z nadchodzącymi w roku 2016 rok w Krakowie Światowymi Dniami Młodzieży. Niedawna edycja tej wielkiej imprezy o znaczeniu globalnym, która miała miejsce w Madrycie w 2014, przyniosła ogromne korzyści w sferze finansowej i promocyjnej. 3,5 miliona pielgrzymów, jednak zasięg oddziaływania imprezy znacznie większy, usłyszało o niej około 600 mln ludzi. To pokazuje siłę promocji dla miejsca tych wydarzeń.
Agata Witosławska przedstawiła kilka metod optymalizacji działań korzystnych dla organizatorów i dla pielgrzymów; udostępnienie budynków publicznych na zakwaterowanie czy obniżenie VAT-u dla firm sponsorujących wydarzenie. Udzielenie znacznych zniżek na komunikację miejską podczas wydarzenia co zaowocowało wzrostem liczby pasażerów i w efekcie przyniosło większy wpływ do budżetu miasta. Na imprezie zarobili hotelarze, restauracje, które przystąpiły do systemu voucherów, komunikacja miejska i atrakcje turystyczne oddalone od miasta. Zyski straciły natomiast kluby nocne i taksówki. Impreza nie miała wpływu na obroty muzeów madryckich i sklepów.
Władze Krakowa i Małopolski liczą na wzrost liczby turystów z Hiszpanii, których liczba rośnie systematycznie od trzech lat i sięga już 280 tysięcy rocznie. Znamy profil turysty hiszpańskiego – mówiła Witosławska - jest on elastyczny i otwarty, co oznacza, że nawet jeżeli nie jest religijny, odwiedza miejsca kultu. Nie jest zbyt rozrzutny, ale też nie przesadnie oszczędny, interesuje go lokalna kultura i kuchnia.
„Pakietowanie i komercjalizacja produktów turystycznych"
Prezes Krakowskiej Izby Turystyki Anna Jędrocha skupiła się na zdefiniowaniu zasad rządzących rynkiem sprzedaży pakietów turystycznych i możliwości współpracy w regionie celem uatrakcyjnienia oferty.
Koncentracja nad polityką cenową i kryteriami sukcesu, profilowaniem oferty i doborem turystów, do których jest kierowana, analizą i wytyczeniem sposobów sprzedaży, konstruowaniem oferty turystycznej z uwzględnieniem polityki rynku i śledzenie zmian – są przydatne w pracy touroperatorów.
Anna Jędrocha omówiła dogłębnie „dekalog operatora" z naciskiem na strategię związaną z konkurencyjnością na rynku. Ocena konkurencji i identyfikacja jej ofert, polityka cenowa, metody promocji i reklamy. Część prezentacji poświęcona była redagowaniu oferty, wraz z podaniem przykładów, najczęściej popełnianych błędów i dobrych praktyk.
„Jak nie zgubić się na szlaku"
Trzeci temat szkoleń dotyczył aplikacji mobilnych jako nowoczesnej formy komunikowania w marketingu. Poprowadzony był przez eksperta firmy EdiSonda Michała Madura - aplikacja powinna być atrakcyjna dla użytkownika, funkcjonalna i użyteczna, a korzystanie z niej powinno sprawiać przyjemność - przekonywał.
EdiSonda dokonała porównania stron województwa małopolskiego www.visitmalopolska.pl do stron Sztokholmu, Brazylii i Finlandii pod kątem dostosowania jej do urządzeń mobilnych, wyboru języka, bazy danych, opisu atrakcji. Madura rekomendował uatrakcyjnienia strony. W ten sposób powstał mały kodeks „jak projektować mobilnie", będący kompendium wiedzy dla tworzonych w regionie aplikacji mobilnych służących promocji turystycznej.
Panel
Według założeń szkolenia druga części spotkania to dyskusja o usprawnieniu współpracy w systemie POT-ROT-LOT. Panel moderował doktor Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wśród zaproszonych do debaty byli: Katarzyna Rymarczyk-Wajda, sekretarz miasta i gminy uzdrowiskowej Muszyna, Paweł Mierniczak, dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Elżbieta Kantor, dyrektor Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Katarzyna Gądek, zastępca dyrektora ds. Turystyki Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Bożena Srebro, dyrektor Sądeckiej Organizacji Turystycznej, Anna Płachczewska-Rogozińska, wiceprezes Lokalnej Grupy Działania Dolina Raby i Krzysztof Jędrocha, hotelarz, wiceprezes Janpolu.
Dyskutanci zgodzili się, że wypracowanie modelu współpracy dostosowanego do realiów regionu leży w interesie wszystkich graczy, jednak kwestie podziału kompetencji i pieniędzy są trudne do ustalenia. Brak modelu zaakceptowanego przez wszystkich. Kto ma go zaproponować? Czy wszyscy go zaakceptują? Powyższe pytania nie znalazły odpowiedzi. W Małopolsce współpraca na linii MOT- LOT-y jest daleka od ideału, czego odzwierciedleniem była obecność na sali zaledwie trzech spośród dziesięciu istniejących w województwie lokalnych organizacji. Z pomocą ruszy POT. Jacek Janowski, wicedyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej POT, zapowiedział sporządzenie w wyniku serii debat; pakietu wniosków w sprawie dobrych praktyk.