WIEDZA, PRODUKT I WSPÓŁPRACA - kluczem do sukcesu w turystyce
Po wakacyjnej przerwie rusza cykl szkoleń i warsztatów. Miejsce kolejnego spotkania to Kujawsko-Pomorskie.
Polska Organizacja Turystyczna wraz ze swoimi najbliższymi partnerami Regionalnymi Organizacjami Turystcznymi i Lokalnymi Organizacjami Turystycznymi kontynuuje dwuletni cykl 16 szkoleń i warsztatów. Misją projektu jest umacnianie trójszczeblowego systemu zarządzania turystyką POT-ROT-LOT. Projekt powstał na bazie doświadczeń Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w ostatnich latach działalności Departamentu.
W spotkaniach obok POT biorą udział przedstawiciele podmiotów mających wpływ na turystykę w regionie; Regionalne Organizacje Turystyczne, Lokalne Organizacje Turystyczne, Jednostki Samorządu Terytorialnego, gestorzy certyfikowanych produktów turystycznych, regionalna i lokalna branża turystyczna, przedstawiciele uczelni wyższych z kierunkami turystycznymi, przedstawiciele Informacji Turystycznej.
O najbliższym spotkaniu rozmawiamy z dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej Agnieszką Kowalkowską.
Czego spodziewa się Pani po szkoleniu/warsztacie przeprowadzonym wspólnie z POT?
Formuła tych szkoleń jest optymalna ponieważ uwzględnia specyfikę każdego regionu. Dla nas szczególnie ważne są pojęcia związane z profesjonalnym budowaniem produktu. Do tego potrzebne jest szersze spojrzenie na rynek turystyczny i zrozumienie czego oczekuje finalny odbiorca. Nasz region ma ogromny potencjał, ale jego zagospodarowanie i zarządzanie nim wymaga nadal wiele pracy. Nierzadko pracy u podstaw. Chcemy zachęcić branżę do tworzenia produktów sieciowych, dzięki którym pakietyzacja usług jest znacznie łatwiejsza, a sprzedaż usług – skuteczna. Turysta potrzebuje kompleksowej usługi, poprowadzenia, zaopiekowania. Nawet ten, który stawia na indywidualne komponowanie pobytu w regionie powinien móc „wyjmować" z gotowych ofert te elementy, które go interesują. Stworzenie takiego mechanizmu wymaga wiedzy nt. dostępnych narzędzi, otwarcia się na działania systemowe, podziału ról i gotowości do wspólnego zarządzania turystyką.
Jakie zagadnienia powinny być najważniejsze dla usprawnienia trójszczeblowego systemu zarządzania turystyką POT-ROT-LOT?
Przede wszystkim niezbędna jest świadomość, że działamy w kontekście szerszym niż lokalny i regionalny. Wydaje się to oczywiste, ale podział ról, a co za tym idzie - wzajemnych oczekiwań, co pokazuje praktyka, oczywiste nie są. Szkolenie jest doskonałą okazją do tego by usystematyzować kwestie związane z funkcjonowaniem systemu POT-ROT-LOT, odejść od postaw roszczeniowych, wyjaśnić własną interpretację trójszczeblowego systemu, słuchając argumentów wszystkich stron, których jest przecież znacznie więcej niż samych szczebli - zarówno ROTy, jak i LOTy są powiązane członkostwem z JST, przedsiębiorcami turystycznymi itd. Warto przy tym pamiętać, że ludzie nie są dla struktur. To struktury są dla ludzi. Każdy system można i należy modyfikować bo przecież zmienia się nasze otoczenie i pojawiają nowe wyzwania. Stawia je przed nami nie tylko rynek krajowy, ale też rynki zagraniczne.
Który rynek zagraniczny jest dla Państwa priorytetowy. Czego spodziewa się pani po współpracy z ZOPOT?
Dla kujawsko-pomorskiego kluczowy jest rynek niemiecki. ZOPOT powinien być dla nas doradcą i konsultantem wszelkich działań adresowanych do turoperatorów i turystów
z Niemiec. Rynek zmienia się bardzo dynamicznie dlatego jego bieżąca obserwacja, wnioski
i sugestie dotyczące zachodzących zmian są dla nas bardzo istotne.
O programie:
Marketingu miejsc nigdy za wiele. Zarówno filozofia działania, jak i konkretne narzędzia, które dzięki umiejętnemu wykorzystaniu mogą być bardzo skuteczne. Marketingiem miejsc zajmuje się dziś sporo agencji. Wybraliśmy LOCATIVO bo w swoich realizacjach podkreślają rolę ludzi. To ludzie tworzą miejsca, atmosferę, historię. Dzięki nim produkt turystyczny staje się wiarygodny i jedyny w swoim rodzaju.
W programie forum znalazł się także temat Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Choć formuła PPP budzi spore obawy, może okazać się niezastąpionym rozwiązaniem również w turystyce. Obecność wszystkich potencjalnych stron PPP podczas Forum to wyjątkowa okazja do przypomnienia o tej formie współpracy. Porozmawiamy także nt. bań ruchu turystycznego.
Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna zainauguruje podczas Forum nową markę turystyczną regionu: „Kujawsko-Pomorskie" – Konstelacje dobrych miejsc".